Is het nu frikandel of frikadel?

In de volksmond schijnt het frikandel te zijn terwijl ik vaak hoor dat de echte schrijfwijze frikadel is. Wat is het nu? en waar komt dit verschil vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een frikadel, niet te verwarren met een frikandel, is een ronde compacte gehaktbal met bepaalde kruiden.

Een frikandel (tot 2005 in Nederland officieel gespeld als frikadel) is in België en Nederland een langwerpige, donkergekleurde staaf van verschillende soorten vlees die warm gefrituurd wordt gegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De frikadel kun je in( bijna) elke duitse kroeg kopen en is een Duitse gehaktbal. Hij wordt koud zowel als warm , bij de maaltijd gegeten. Meestal als snack gebruikt.
Onze frikandel is gemaakt van alle slachtafvallen, gemalen en overigens lekker gekruid, tot een staaf gevormd en gefrituurd.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan weet net andersom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet = weer...
Een `frikandel` (tot 2005 in Nederland officieel gespeld als `frikadel`) is een langwerpige, donkergekleurde worst die warm gefrituurd wordt gegeten.

Een `frikadel`, niet te verwarren met een frika`n`del, is een ronde compacte gehaktbal met bepaalde kruiden. Volgens het `Etymologisch woordenboek van het Nederlands` draagt de bal deze naam al sinds het einde van de 16de eeuw.