Vermageren, ontgiften en nog meer......
Citroenzuur helpt bij de spijsvertering. Het sap van de citroen wek speeksel op. Speeksel help bij de vertering van eten. Ook in de maag bevordert citroenzuur de spijsvertering. Ook is het goed voor de lever en pancreas. Citroenzuur bevordert onder andere de aanmaak van galsappen, die zorgen voor een vlotte verwerking van vet- en andere voedingsstoffen. Zo gaat je lichaam de nuttige stoffen optimaal afbreken en opnemen, terwijl het de afvalstoffen beter elimineert. Dit is positief zijn voor je gewichtsverlies en de stofwisseling. Daarnaast heeft citroen deze extraatjes in petto voor je lijn :

Pectinekracht :Citroenen bevatten heel wat pectine, voedingsvezels die ervoor zorgen dat je niet meteen zin hebt in een dessert. Wanneer pectine verteert, verandert de stof in een kleverige gel. Dat verhindert dat je maag te snel suikers opneemt. Na het eten van pectine, heb je dus langer een voldaan gevoel. Pectine steekt ook een handje toe om het cholesterol- en suikerniveau in je bloed laag te houden.

Vitamine C :Met citroensap van twee en een half tot drie citroenen heb je direct je dagelijkse behoefte aan vitamine C. Meer dan mooi meegenomen! Personen met een goede portie vitamine C verbranden tot 30 % meer vet tijdens lichaamsbeweging dan personen die niet voldoende vitamine C binnenkrijgen. Ook omgekeerd is er een verband tussen een tekort aan vitamine C en de toename van lichaamsvet en –afmetingen.

Calciumopname :Citroensap maakt dat je lichaam makkelijker calcium opneemt. Goed nieuws voor je lijn, want onderzoek toont aan dat in de vetcellen verborgen calcium, belangrijk is voor de vetstockage en –afbraak in je lichaam. Zo zal je meer vet verbranden als er meer calcium in de vetcel zit.

En dit doet citroen nog voor je gezondheid :

Citroensap heeft een desinfecterende werking, dus is bijgevolg ook nog goed om acné, eczeem en koortsblaasjes mee te behandelen. In de winter is thee met citroen en honing ook fantastisch om een verkoudheid te behandelen. Citroen kan ook gebruikt worden bij de verzorging van wondjes. Bloedvaten trekken samen vanaf ze in contact komen met citroensap. Water met citroensap werkt ook bij reuma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wekt i.pv. wek
helpt i.p.v. help

Andere antwoorden (6)

citroenen zijn goed als je een frisse zure smaak wil creeren ,en verder voor zowel vermageren als ontgiften,maar als je er gebak van maakt en daat veel eet kun je er ook dik van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vermageren of ontgiften lijkt me niet.
wel zijn citroenen een vitamine c-bom.
verder maak je er vis malser mee en beter te verteren, en fris je er oa salades mee op.
ook helpt citroensap in geval van rokersvingertoppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
die was ik nog bijna vergeten: met ruwe ellebogen een tijdje in een uitgeperste citroenhelft gaan zitten, werkt super!
14 jaar geleden
Citroen is volgens dieetgoeroes een veilige en makkelijke manier om af te vallen en het lichaam een flinke reiniging te geven. Citroensap zou het lichaam vrijmaken van giftige afvalstoffen en helpt om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontgift je lichaam met citroen.

Citroen drukt je cholesterol.
Citroen kennen we allemaal als een vitamine C-bom, maar daarnaast bevat het sap ook nog vitamines van de B-groep, calcium, kalium, ijzer en fosfor.

Het geheim zit in de schil.
Niet alleen citroensap is een bron van gezondheid, ook de schil is heel waardevol. De essentiële olie die in de citroenschil vervat zit, gaat de werking tegen van een enzyme in de lever dat voor de aanmaak van cholesterol zorgt. Citroen kan dus bij op het lijstje worden gezet van de anticholesterolmiddelen.
Daarnaast bevat de schil ook vezels en flavonoïden die een sterk antioxidatieve werking hebben.
Wist je trouwens dat citroen ook helpt om het ijzer uit vlees beter op te nemen? Voortaan dus een paar minuscule druppeltjes citroen over elk gerecht!

De kuur.
Door zijn hoge zuurtegraad is citroen een goede hongerstiller, maar overdrijf niet: citroen bevordert immers de vorming van maagzuur en dat kan snel te veel worden.
Een zuiveringskuur met citroen hoeft geen bittere aangelegenheid te zijn: meng het sap van een halve citroen met dat van twee andere citrusvruchten of, als je wil, gewoon met water, en drink dit 's ochtends op je nuchtere maag.
Gaat dat goed, dan kan je ook 's middags voor de maaltijd nog zo'n sapje drinken, maar zorg dat je per dag niet meer dan het sap van drie citroenen binnenkrijgt.
Hou dit enkele dagen vol en bouw dan weer af. De impact van een citroenkuur op je organisme is niet te onderschatten, dus laat je arts even weten waar je mee bezig bent.

Citroen tegen rimpels.
De essentiële olie in de citroenschil heeft een zuiverende en helende werking op de huid en geeft ze meer elasticiteit. Daarom is citroen een geschikt middel tegen een vette of onzuivere huid, bovendien gaat ze rimpels en striemen tegen.
Los enkele druppels citroenolie op in een beetje boragie-olie en behandel hiermee je striemen of rimpels. Een vette of puisterige huid zuiver je met een mix van enkele druppels essentiële citroenolie gemengd met een gel op basis van aloë vera of zelfs met een eenvoudige basiscrème voor de vette huid.
Broze nagels laat je weken in een mengeling van amandelolie en enkele druppels citroenolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Citroen is een onmisbare smaakmaker in bijv. cake. Het geraspte schilletje wordt vaak in deeg/beslag gebruikt. Citroensap over rauwe vis gedruppeld, voor het bakken, maakt de vis wat steviger en komt ook de smaak ten goede, sommige vlekken bleek je goed uit met citroensap,
In een hete grog is het onmisbaar als je verkouden bent.Witte groente houd je mooi wit door een theelepeltje aan het kookwater toe te voegen ook fruit wordt door citroensap niet bruin. Citroensap helpt tegen jeuk en uitslag van brandnetels, onverdund citroensap op een wrat en na enkele dagen is deze door het zuur ervan opgelost. Heb je je gesneden of geschaafd, stelp en desinfecteer de wond door er een watje met citroensap 1 minuutje stevig op te drukken. Het mag wel even prikken, maar is heel effectief.Al honderden jaren lang zuigen zeelieden op vitaminerijke stukjes citroen om scheurbuik tegen te gaan. Tot op heden schrijft de Britse marine voor dat er voldoende citroenen op de schepen aanwezig moeten zijn om iedere zeeman elke dag van 30 ml.sap te voorzien.Spoel je mond met versgeperst citroensap of uit een flesje en slik het door als je wilt dat je adem langer fris blijft ruiken. Het zuur verandert de zuurgraad in de mond en doodt de bacteriën die de oorzaak van slechte adem kunnen zijn.Spoel daarna wel met water, want het
zuur kan je tandglazuur aantasten. Als antiroos behandeling masseer je je hoofdhuid in met citroensap en spoel na met water. Roer dan 1 theel. sap door 1 kop water en spoel het haar ermee. Herhaal dit 1 maal per dag tot de roos verdwenen is. Je hoofd jeukt niet meer en je haar ruikt lekker fris. Reinig je gezicht met citroensap en je verwijderd zo dode huidcellen, ook kun je meeëters betten met citroensap,zodat ze in de loop v.d. dag uitdrogen. na enkele dagen zal je huid er steeds gezonder uit gaan zien.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. je ziet dat citroenen voor heel veel dingen toepasbaar zijn.
amc
14 jaar geleden
Ook bevat de citroen mineralen zoals calcium, kalium, koper, mangaan, silicium en zwavel.
Calcium zorgt o.a. voor sterke botten.
Kalium helpt o.a. mee bij de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam.
Koper helpt o.a. mee bij de verwerking van vitamine C en een goede ijzeropname.
Mangaan heeft o.a. invloed op de spierreflexen en verdrijft vermoeidheid.
Silicium heeft o.a. invloed op de bindweefselcellen.
Zwavel helpt o.a. haar en huid en nagels gezond houden.
Van alle voedingsmiddelen heeft citroen het hoogste gehalte aan citroenzuur.
Citroenzuur speelt een belangrijke rol in de celstofwisseling en spoort de celademhaling aan, waardoor tumorgroei ophoudt. Ook dr. Moerman gebruikt citroenzuur bij zijn therapie.
De zgn. citroenzuurcyclus is de belangrijkste energiebron van de stofwisseling.
Men kan dan ook bij iedere ziekte in iedere fase citroenzuur toepassen.
Wanneer men citroen niet verdraagt is het mogelijk er een homeopatische verdunning van te maken.
Het is van belang dat men een goede kwaliteit vrucht aanschaft die goed gerijpt is (geel) en die relatief zwaar aanvoelt. Daarnaast is het belangrijk als men de citroen in z,n geheel wil gaan gebruiken dat men zich vergewist dat de vrucht niet bewerkt is met chemische bespuitingen en glansmiddelen en wat al niet. Was ze eventueel nog extra af met een biologisch schoonmaakmiddel. Puur citroensap kan het tandglazuur aantasten, zodat het goed is uw mond te spoelen.
Ook omdat het erg zuur is kan men het verdund met water drinken, warm of koud, maar niet kokend heet.
Citroenwater maakt men door een paar schijfjes citroen in een glas water te doen en het een uur in te laten trekken voordat men het drinkt.
Omdat de bioflavonoïden vooral in het witte vruchtvlees van de schil voorkomen is het belangrijk juist die witte schil te gaan gebruiken.
Men neemt hiervoor een biologisch gekweekte citroen en raspt hem helemaal af.
Meng dit samen met het sap en ongeveer een halve liter water en pureer dit met een mixer. Drink daar dan (al naar gelang de behoefte) b.v. een liter per dag van over de dag verdeeld.
Ik denk dat men zelf een beetje moet uitproberen welke verdunning voor u acceptabel is om te drinken. Het zoeten met een weinig honing of ahornsiroop is mogelijk als u dit mag.
Er bestaat een prachtig apparaat waarmee je ontzettend goed zowel het sap als het vruchtvlees van allerlei groenten en fruit verwerkt krijgt.