Hoe veel calorieen bevat een bossche bol? Bij de AH hebben ze 400 kcal per stuk maar de voedingscentrum zegt dat een bossche bol 250 kcal bevat...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
51.8K

Het beste antwoord

De site van het voedingscentrum geeft de energie per 100 gram weer. Albert Heijn gaat uit van de energie per stuk en ook vanuit hun eigen assortiment.

Op de homepage geeft het voedingscentrum als antwoord dat een Bossche bol 338 Kcal per 100 gram bevat.

In de voedingswaardetabel wordt 292 KCal per 100 gram genoemd.

Je moet bij het lezen van de voedingswaarde dus altijd even kijken of het per stuk of per 100 gram is. De hoeveelheid per 100 gram is natuurlijk beter te vergelijken omdat de ene bol groter is dan de ander.

De verschillen per 100 gram tussen de site voedingswaardetabel en het voedingscentrum (homepage) komt ook omdat er met gemiddelde waarden wordt gewerkt. Het hangt ook van de ingrediënten af.

Een Bosche Bol van Jan de Groot bevat nog meer calorieën. Ze zitten vol met dikke slagroom en de chocolade is ook dikker dan normaal.

Toegevoegd na 6 minuten:
De Bossche Bol van Albert Hein weegt volgens de site calorielijst.nl 120 gram en bevat 630 kCal .

Wie kan je nu geloven? Het beste kan je vertrouwen op de informatie van de fabrikant. Op de verpakking van Albert Hein staat per product de energiewaarde (als het goed is per 100 gram) en dat vermenigvuldig je met het gewicht. De fabrikant moet dit namelijk uitzoeken voor zijn eigen product en mag niet een gemiddelde waarde weergeven. Sites van voedingswaardentabellen doen dit doorgaans wel omdat de Bossche Bollen van Albert Hein dus een andere hoeveelheid energie leveren dan die van de plus of zoals gezegd van Bakker Jan de Groot.

Toegevoegd na 13 minuten:
Even ter vergelijking: De Bossche Bol van de Lidl weegt 140 gram (per stuk) en bevat 434 kCal per 100 gram, dus per bol 607 kCal. Rond de 600 kCal per bol lijkt me een realistische waarde.

Ik denk dat je aanname van Ah dus te laag is ingeschat of het moeten de kleine bossche bollen zijn die ze verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedank!

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat ze bij het voedingscentrum uit gaan van de echte verse bossche bollen. Bij de supermarkt zijn de bossche bollen natuurlijk niet van zulke kwaliteit als bij de banketbakker. Waarschijnlijk zit er in de AH bossche bol meer suiker. Dus het kan best kloppen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Natuurlijk speelt de grootte van de bossche bol ook een rol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan de ingredienten en de zwaarte van de bol.
Dus dat kan wel kloppen.
11 jaar geleden
Ik denk dat het afhankelijk is van welke soort slagroom ze als vulling gebruiken en de kwaliteit (vetgehalte)en dikte van de chocoladelaag. Daar is veel verschil in.