Wordt pittig eten heter als het ingevroren is geweest?

Ik kook graag een beetje pittig, de pit komt dan van chilisaus, sambal of tabasco. Peper-achtigen dus. Ik vries restjes regelmatig in, maar ik verbeeld mij wel eens dat die vervolgens nog pittiger zijn dan ze al waren. Zou dat echt zo zijn of is het suggestie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Het duurt even voordat iets is bevroren. In die tijd is het voedsel feitelijk aan het marineren: kruiden dringen beter door in het voedsel, en dat maakt het wat pittiger, niet zozeer het invriezen zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat klopt dan kan het er goed intrekken.
Het is dus echt waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ervaar dit juist precies andersom. Als ik pittige pasta heb gemaakt en ik dit invries dan heb ik het gevoel dat het 2 dagen later veel minder pittig is. In dit geval maakt het bij mij niet uit of ik dit in een pan warm maak of met een magnetron.

Mijn vriendin vind het pittige niet echt fijn en vind het dus ook prettiger als het al ingevroren is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heter wel maar niet beter want er gaat veel vocht verloren bij het ontvriezen en bijgevolg wordt heb je effekt als inkoken of "saus reduceren" zoals franse chefs zeggen en krijg je een intensere pikante smaak . Dus ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal, pittige sauzen ed worden juist minder scherp door verdicking. Hoe dunner de saus, hoe scherper hij wordt.
Het invriezen zelf heeft er weinig mee te maken, meer dat de kruiden meer tijd hebben om in te trekken en zeker als het gerecht (saus) dun(ner) is, zal deze heter/scherper worden ervaren. Door pittige sauzen in te dikken, wordt het eten minder scherp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. Het gaat niet noodzakelijk om invriezen maar om het afkoelen. zodra je een gerecht of saus of wat dan ook met pittige kruiden erin laat afkoelen trekt de hitte er beter in