Waar moet ik aan voldoen om zelfgemaakt voedsel te verkopen?

Bijv. via Marktplaats en een eigen website.
Ik heb hier op GV al informatie gevonden over vrijmarkten maar niet als je het via internet verkoopt.
En als ik een vergunning nodig heb, hoe gaat dat dan? Waar vraag ik dat aan? Komt er dan iemand bij mij in de keuken kijken? Wat kost het?
Het gaat om o.a. jam en koekjes en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.8K

Het beste antwoord

Wat je wilt doen is een bedrijfsmatige activiteit voeren en handelen in levensmiddelen. Of je een fysieke winkel hebt of alleen handelt via Internet maakt in wettelijke zin geen verschil. Handel is handel.

Denk aan belastingtechnische kwesties, en de administratie die daarmee gepaard gaat, enz. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is sowieso verplicht.

Daarnaast heb je ook te maken met levensmiddelenwetgeving. Op het moment dat je in levensmiddelen gaat handelen (ook al bereid je niets zelf, gewoon kopen en verkopen, al is het via Internet zonder dat je het product ooit in handen krijgt), ben je aan te merken als "exploitant van een levensmiddelenbedrijf", en dan heb je bepaalde verplichtingen.
Je moet je levensmiddelenbedrijf laten registreren bij de NVWA, dat kan via Internet, op de site van de NVWA (http://www.vwa.nl)
Je "bedrijf" (waar je werkzaam bent, dus ook als dit thuis is) moet, als je voedsel bereidt, op hygiënisch en bouwkundig gebied aan de normen voldoen. Je werkwijze moet hygiënisch zijn, enz… Een inspecteur van de NVWA kan op elk moment een controle uitvoeren, en zelfs als 'het bedrijf' je eigen huis is, mag je de toegang niet weigeren aan de inspecteur. Een inspectie kost je niets, dat is gratis... tenzij er een boete volgt, uiteraard :-(

Daarnaast moet je beschikken over een zogenaamd voedselveiligheidsplan. Dat staat ook bekend als een HACCP-plan, en is een wettelijke verplichting.

Ook de etiket op je product moet aan heel wat wettelijke eisen voldoen. Allemaal opgenomen in het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen (kan je googelen)

Uitleg hierover (en veel meer!) kan je vinden op de site van de NVWA, die belast is met het inspecteren en controleren van alle levensmiddelenbedrijven, en boetes kan uitdelen of zelfs je bedrijf sluiten als je niet aan de eisen voldoet.

Zelf ben ik inspecteur van de NVWA, vandaar…
Succes in ieder geval met je onderneming, en wie weet tot ziens! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gut het stimuleert echt om wat te gaan beginnen nu ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik heb de regels niet bepaald... Don't shoot the messenger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook niets meer gewoon "leuk" tegenwoordig, haha.
In ieder geval hartstikke bedankt voor je uitleg.
Ik heb trouwens begrepen dat je als je een bedrijf hebt, daar minstens 20 uur per week voor werkzaam moet zijn. Daar kom ik helemaal niet aan. Of is dat in deze bedrijfstak niet zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou misschien voor de Belastingdienst een verschil kunnen maken, ik zit daar minder goed in.
Maar wat levensmiddelen wetgeving betreft, is er geen grijs gebied, helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het toch wel erg veel gedoe... Geen probleem als iemand bij mij de keuken en werkwijze wil inspecteren, ook geen probleem om de ingrediënten op het etiket te zetten. Maar om een heel bedrijf op te richten om twee keer paar jaar seizoensvoedsel te verkopen dat gaat me echt te ver. Ik denk dat ik het maar illegaal ga doen... :-( (voor familie en vrienden en mond-tot-mond reclame. Sorry inspecteur. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel succes in ieder geval!! Maar toch is het minder moeilijk dan je denkt om het legaal te doen. Kijk via deze link:
http://www.agfdetailhandel.nl/l/library/download/802 Dat is een complete kant-en-klare uitwerking van de eisen waaraan je moet voldoen. Lang niet alles is van toepassing in jou geval, alleen de algemene delen en module 10.1 "Ambachtelijke jambereiding".
Gewoon gratis te downloaden, afdrukken, goed doorlezen en toepassen, eenmalig melding maken bij de NVWA, en je hoeft écht niet je keuken te verbouwen hoor!! Als je maar netjes en hygiënisch werkt, is het genoeg.
Laat maar zo zeggen: wij leggen de lat hoger voor Unilever dan voor iemand die thuis 2-3 keer per jaar een paar honderd jampotjes bereidt en via internet verkoopt, en dat is ook goed.
Dat moet ook kunnen! Ik hoop hiermee op z'n minst een plusje van je te hebben verdiend! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik ga me nog even verdiepen in de link die je hebt gegeven.
Je hebt me supergoed geholpen dus het plusje krijg je bij deze vast en ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel zeggen dat het ook het "beste antwoord" wordt. ;-)