wat is het verschil tussen een bossche bol en een moorkop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil zit hem erin dat de binnenkant van een soesje, de basis van een moorkop, een luchtig gebakje is met grote luchtruimtes. Het gehele volume van het soesje bestaat uit zeer luchtig deegwaar, dit in tegenstelling tot de Bossche bol waar alleen de omtrek bestaat uit een laagje deegwaar. Het deeg van de Bossche bol fungeert bij de productie als ballon, deze wordt bij de vervaardiging van binnenuit opgeblazen door hem met slagroom te vullen. De Bossche bol en de moorkop verschillen ook in de soort chocolade die ervoor gebruikt wordt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Moorkop http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/verschil-tussen-bossche-bol-moorkop.211608
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bossche bol kan je alleen in Den Bosch krijgen (en bedrijven met Jan de Groot) en de moorkop kan je in meer plaatsen krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg opeens trek in iets zoetigs....

Het beste antwoord

Een moorkop is een gebakje, dat bestaat uit een soesje gevuld met slagroom, en van de bovenkant geglazuurd met chocolade. Soms wordt er nog een toef slagroom op de bovenkant aangebracht met eventueel een partje mandarijn of een stukje ananas.

Het misverstand bestaat dat het vergroten van een moorkop zou resulteren in een Bossche bol.

Het verschil zit hem erin dat de binnenkant van een soesje, de basis van een moorkop, een luchtig gebakje is met grote luchtruimtes. Het gehele volume van het soesje bestaat uit zeer luchtig deegwaar, dit in tegenstelling tot de Bossche bol waar alleen de omtrek bestaat uit een laagje deegwaar.

Het deeg van de Bossche bol fungeert bij de productie als ballon, deze wordt bij de vervaardiging van binnenuit opgeblazen door hem met slagroom te vullen. De Bossche bol en de moorkop verschillen ook in de soort chocolade die ervoor gebruikt wordt.

Een ander misverstand is dat onderscheid gemaakt kan worden aan de hand van mate van bedekking met chocolade van het deeg. Er wordt dan gesteld dat het een moorkop betreft als het soesje gedeeltelijk bedekt is met chocolade, en een Bossche bol als het gebak geheel bedekt is met chocolade. Dit is echter niet het geval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een Bossche bol heeft geen toef slagroom. Verder heeft een moorkop een meer suikerachtige glazuur en een Bossche bol een meer chocoladeachtige glazuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En: De Bossche bol wordt gemaakt van pure chocolade
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het grootste verschil, de pure chocolade.
Voor de beste Bosschebol schijn je bij bakker de Groot te moeten zijn. In Den Bosch uiteraard
http://www.bosschebollen.nl/pages/start.php
ronron1212
11 jaar geleden
Op een moordkop en een bossche bol zit geen suikerachtige glazuur maar chocolade een moordkop wordt gedompeld aan de bovenkant in de gesmolten chocolade en een osschebol in zijn geheel. Heb er veel gemaakt hajete. Suikerachtige glazuur is echt iets anders.
Moorkoppen zijn maar voor een deel bedekt met chocoladeglazuur en Bossche bollen zijn helemaal bedekt met geen glazuur maar pure chocolade en dat proef je!

Bossche bollen zijn van een groter formaat en worden door een klein gaatje in het soezendeeg helemaal gevuld met verse slagroom terwijl moorkoppen vaak worden doorgesneden voor een deel en dan gevuld met slagroom.
Vervolgens wordt er bovenop de moorkop nog een toef slagroom gespoten. Bij de Bossche bol is alleen de binnenkant gevuld met slagroom.
amc
11 jaar geleden
In het begin van de twintigste eeuw maakte een bakker in ‘s-Hertogenbosch, een soes die hij vulde met banketbakkersroom en vervolgens glazuurde met gesmolten cacao. Dit gebak werd een moorkop genoemd.

In het jaar 1920 kwam de Haagse bakker Henri van der Zijde naar ‘s-Hertogenbosch en hij bedacht een variant op deze moorkop. Hij vulde de soes met echte slagroom en overgoot het geheel met echte pure chocolade. De Bossche bol was geboren.
De meeste mensen vinden het eten van een Bossche bol erg moeilijk. De chocolade valt er meestal vanaf zodra je het gebaksvorkje in de Bossche bol steekt. In Den Bosch heeft men hier een oplossing voor. Zij zetten de Bossche bol op zijn kop. De harde chocolade zorgt dan voor een stevige bodem en men begint met het eten van de zachte onderkant.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.grabbits.nl/artikel/een_echte_bossche_bol