Zijn groenten uit blik minder gezond dan verse groenten?

Ik hoor nogal dat het gezonder is om zelf verse groenten te koken en eten, maar is it echt zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Het Voedingscentrum zegt er dit over:

Is groente uit blik en diepvries even gezond als verse?

Ja. Groente uit blik of pot en diepvriesgroente bevat ongeveer evenveel voedingsstoffen als verse groente.

Een nadeel van groenten uit blik of pot is dat er extra zout aan is toegevoegd.

Groente à la crème uit een pot is een minder gezonde keus, omdat er vet aan is toegevoegd.
Maar dat is hetzelfde als wanneer je zelf een vette crèmesaus voor je bloemkool of spinazie maakt.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/10-meest-gestelde-vragen/is-groente-uit-blik-en-diepvries-even-gezond-als-verse-.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk zullen ze bij het voedingscentrum de potten en blikken van hoofdsponsor Unilever niet afkraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal goed, incl. bron! flauwe minnaar weer... +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Conan: bewijs dan eens dat wat ze zeggen niet klopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, ik beweer hierboven nergens dat het niet klopt wat ze zeggen, dus ik hoef niets te bewijzen.
Verder geeft momopoyolo zelf al aan dat er aan die blikken en potten groenten, vaak zout is toegevoegd. Dit betreft natriumchloride, ofwel geraffineerd zout.
Iedereen weet dat het niet gezond is om daar te veel van binnen te krijgen.
Dus een logische conclusie is dat blik en potgroente meestal niet gezonder is dan verse groente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus ; het toegevoegde zout is het enige wat het iets minder gezond maakt. Als je thuis verse groente kookt en die heb je toevallig gisteren of eergisteren gekocht, zitten er al veel minder vitamines in dan bijna rechtstreeks vanaf het land het blik in. En als je zelf ook je groenten met zout kookt, is dat voordeel ook verdwenen....... Persoonlijk vind ik alleen verse groente lékkerder, met diepvries op plek 2. Blik / pot is meer voor makkelijk een keertje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top

Andere antwoorden (6)

Vitaminetekorten zijn erg zeldzaam, dus het is niet nodig om je daar erg veel zorgen over te maken. Veel vitamines breken ook af in de tijd dat de groente erover doet om de supermarkt te bereiken. Al met al is ingeblikte groente door de langere kooktijd iets minder goed dan supermarktgroente.

Waarschijnlijk is het beste alternatief diepvriesgroente, die in verse toestand heel kort gekookt wordt. Persoonlijk vind ik ingeblikte groente over het algemeen overgaar en daardoor niet zo smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verse groenten zijn nog altijd het meest gezond.
Kies bij voorkeur voor biologische groente, die zijn niet bespoten met ongezonde pesticiden.

Daarna is theoretisch de beste volgorde:
diepvriesgroente, groente uit glas, groente uit blik.
Blik kan ongezonde stoffen aan de groente toevoegen.

Ik zei theoretisch, want je moet nooit vergeten om de etiketten te lezen. Met name de ingrediëntenlijst.

Aan blikgroente wordt vaak suiker toegevoegd.
Maar soms wordt ook aan groente in glas, suiker toegevoegd.

En aan de diepvriesgroenten worden vaak smaakversterkers als E621 en ook suiker toegevoegd.

Kortom, je bent eigen baas over wat je in je mond stopt, maar er is niets mis mee, om eerst bewust te onderzoeken, of datgene wat je in je mond wil stoppen, wel gezond voor je is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik me niet sterk vergis wordt er aan blik- en glasgroenten doorgaans wel en aan diepvries toch nauwelijks tot niets toegevoegd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar dan vergis jij je toch echt Kees! Trek bij AH eens de doosjes diepvriesmix uit de vriezer.
Er zijn diverse soorten, zoals: Franse mix, Vlaamse Mix, Italiaanse mix, Hollandse mix, et cetera. Aan de meeste soorten zijn smaakversterkers toegevoegd...
Neem aan dat dit bij overige supermarkten ook het geval zal zijn. Kijk eens rond en verbaas je...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die soorten groenten moet je ook niet vergelijken met verse groenten conan. Vergelijk nu eens verse bloemkool met bloemkool uit de diepvries. En sperzieboontjes met sperzieboontjes uit een pot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verbaas me niet zo snel ergens over maar ik had het over groenten en niet over gerechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, ik zie niet in waarom ik dat vergelijk niet mag maken. Als ik trek heb in worteltjes en doperwtjes kan ik dat in pot of blik kopen, of in een kartonnen pak, of plastic verpakking uit de vriezer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kees? Ik snap je even niet. Ik heb nergens het woord gerechten gebruikt, en ik had het over groenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed Conan, laten we ons beperken tot spinazie, spercieboontjes, doperwtjes, tuinboontjes etc. en het niet hebben over mixen. Met je eens dat we dan een schimmig gebied betreden maar dan hebben we het geen van beiden meer over louter groenten maar over voedselproducten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die franse mix etc bevatten ook een soort sausje en daar zit van alles in. Je kunt dat niet vergelijken conan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al zitten er smaakversterkers in een diepvriesgroentes, deze zullen waarschijnlijk niet de vitamines afbreken in gevroren toestand, in ontdooide toestand wordt het vrij snel opgediend, net als ''verse '' groente ook op dat tijdstip vaak bestrooid wordt met specerijen, weinig verschil. Verse groente zal vast het meest gezond zijn, op de eerste dag van aankomst na teelt, als je het goed wast, en rauw eet. Wat best lekker kan zijn trouwens.
Het lijkt wellicht ook gezonder, door kleur en de krokante vorm. Maar diepvries groente heeft ook gezonde aspecten, als het vrij direct wordt ingevroren na teelt.
Wat ik me wel afvraag is dat watermoleculen uitzetten in diepvriesstatus, zal het dan na ontdooiing vitamines kunnen afbreken als gevolg van krimping? (ontsnapping door vloeibaarheid water)?
Net zoals het bakken van verse groente ook krimpt als gevolg van gasvorming.
Heeft dat dus te maken met het kookpunt zelf, of de aanwezigheid van water?
Of stel ik nu een hele domme vraag? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*aanwezigheid = afwezigheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik denk aan diepvriesgroente, dan denk ik aan bevroren erwten, broccoliroosje, een bonk pure spinazie (zonder room) of wortelballetjes, beslist niet aan dingen die 'mix' heten in welke vorm dan ook. Dat heeft natuurlijk net zo weinig met verse groente te maken als eender welke andere kant&klaarmaaltijd. Categorie non-food ;) Met diepvriesgroente (de groente, de hele groente en niets anders dan de groente) is voedingstechnisch helemaal niks mis, behalve dat bij bladgroenten vers altijd lekkerder is. Voor harde groenten maakt zelfs dat weinig uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@angelikaa, Voor alle duidelijkheid: Ik heb nergens beweerd dat smaakversterkers vitamines afbreken.
Ik heb alleen beweerd dat verse groenten het meest gezond zijn. En verder durf ik best te beweren dat smaakmakers de groenten niet gezonder maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Allen: Misschien dat jullie elke dag de keuze maken om 1 soort groente te eten, maar ik hou er van om diverse groenten door elkaar te mixen. Dat soort mixen zijn kant en klaar te koop, in blik, in glas, en in diepvries.
Zelden koop ik groente in blik of glas.
Soms koop ik een diepvries groentemix, als er alleen bevroren groente in de verpakking zit, en niets anders. Bij voorkeur eet ik verse groente, welke ik voornamelijk bij de biologische boerderij koop. De vraag was of groenten uit blik minder gezond zijn dan verse groenten. Ik zeg ja.
Het blik kan ongezonde stoffen afgeven aan de groenten en aan blikgroenten wordt vaak suiker en/of zout toegevoegd, wat het minder gezond maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat kwalificeer ik dan weer als slappe rotzooi ; voedingstechnisch misschien niet, maar er gaat toch niets boven verse groente ;) Maar los daarvan : alleen GROENTE, en niks anders dan groente, is uit de diepvries uitstekend qua voedingswaarde. Mengsels van groente en alleen maar groente ook. Maar mengsels van groente met kruiden en sausjes, dat is gewoon een andere categorie eten. Dus dingen als Franse mix, Italiaanse mix, Hollandse mix, verdienen zeker niet zondermeer het predikaat 'gezond' E dat zie je aan alle toevoegingen. Ik eet gemiddeld drie tot vijf soorten groente per dag, hetzij als koude salade, hetzij als roerbakschotel, hetzij als warmgekookte salade, Maar wel 99,9 5 vers.
Nu zijn het veel rapen, knollen, bollen en wortelgroenten, 's zomers veel komkommer, tomaten, sla, courgette, zomerworteltjes, maar praktisch nooit uit de vriezer.
Paar dingen die ik WEL altijd uit de vriezer eet zijn verse doperwten en spinazie. Wat blik en glas betreft heb je gelijk. Maar met diepvries is het dus even oppassen of je echt groente hebt, of een (gedeeltelijke) op 'smaak' gebrachte kant&klaar maaltijd of halffabrikaat. Het 'probleem' in deze discussie zit er denk ik een beetje in dat je 'diepvriesgroente' op één hoop gooit met dergelijke kant&klaar / halfklaar-producten. Dat zijn echter twee verschillende categorieen. In diepvriesGROENTE zitten geen toevoegingen, en ze zijn dus net zo gezond (en soms zelfs gezonder) dan vers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik me bij Marleen aansluiten, Conan? Want je bent naar mijn bescheiden mening in je laatste commentaar een stuk duidelijker en communicatiever over wat je beweegt en waar je je keuzes op baseert..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nu nog dat gehak op het voedingscentrum. Bewijs eens met een link naar een onderzoek dat wat ze zeggen niet klopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, Dat vroeg je in een reactie op momopoyolo`s antwoord ook al, en mijn antwoord staat daaronder.
Ritsuka
11 jaar geleden
Mooi Marleen
De hoeveelheden vitamines van verse en geconserveerde groenten ontlopen elkaar niet veel. Ook verse groente moet je op de een of andere manier bewerken waardoor er vitamines verloren gaan. Je kunt zelfs rustig aannemen dat groente die lang in de winkel of bij jou thuis, al dan niet in de koelkast is bewaard minder vitamines bevatten dan die uit pot, blik of diepvries. Hou wel in de gaten dat er in blikgroente vaak rijkelijk zout en suiker wordt toegevoegd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed, eerst kopen, dan te lang bewaren, dan met veel water wassen en dan in veel water koken en je houdt niets over. Dan maar beter blik of pot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kees, het is niet verplicht om groente te bewerken. Je kunt ze ook rauw eten, hoewel sommige soorten daar meer geschikt voor zijn dan andere soorten. Je kunt groente ook in de soep koken, en dan gooi je geen vitamines weg met kookvocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een aantal groenten is het wel raadzaam om ze te bewerken opdat je meer van de voedingsstoffen opneemt. Rauwe wortel poep je bijvoorbeeld weer uit zonder dat het spijsverteringskanaal er al te veel mee heeft kunnen doen. Raspen helpt al een stuk en koken zeker, om de harde celstructuur te doorbreken. Soep is inderdaad ook een prima idee. Ik smoor de groente daarvoor graag even in wat olie of boter. Daarmee kun je de kooktijd dramatisch verkorten en het komt de smaak ten goede.
Groenten uit blik zijn even gezond als verse groenten. Vitaminegehalten ontlopen elkaar niet veel. Het kunnen microgrammen verschil zijn, dat hoeft de afweging gezond-minder gezond niet uit te maken. Realiseer je dat verwerkte groenten, zoals in blik, snel na het oogsten worden verwerkt. Dat is ook winst. Hetzelfde geldt voor diepvries en in pot.
Weet dat blikgroenten uiteindelijk meer voedingsstoffen bevat dan verse groenten die 4 dagen in de koelkast heeft gelegen. Het is dus maar net hoe je het bewaart en klaarmaakt.
Blikgroenten bevatten wel zout (tbv. het conserveren) en dat is een nadeel tov. verse groenten.
Nog een pluspunt: blikgroenten maken het dagelijks varieren met groenten makkelijk. Je eet sneller verschillende groente in een week. In die zin is het ook gezond!

Toegevoegd na 3 dagen:
groente uit blik maakt varieren met verse groente in een week haalbaar, daar je niet elke 2 dagen verse groente kunt kopen (in de dagelijkse praktijk). Met wat blikken groente in huis kun je elke dag met gemak groente eten. Verse broccoli afwisselen met doperwten, spinazie, dan weer vers enz. Niet in huis of geen tijd voor boodschappen is dan geen argument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met blikgroente kan je helemaal niet zo goed variëren omdat de keus zeer beperkt is. De meest groenten die ik ken zijn niet te krijgen in blik of pot. Je blijft dan toch een beetje hangen in erwtjes, allerlei bonen en worteltjes of rode kool. Eenzijdig dus. Broccoli in blik heb ik zelf nog nooit gezien bijvoorbeeld.
Zout in blikgroente (en soms ook suiker) klinkt inderdaad ook niet al te best, maar dat gaf je zelf gelukkig ook al aan;-) De gezondheidsnadelen van teveel zout (en suiker) moet je zeker niet onderschatten. Je krijgt al snel teveel binnen door bijvoorbeeld alleen al brood.
Allicht zal het beter zijn dan helemaal geen groente.
Verwerkte groenten bevatten, net als verse groenten, volop vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen. Door de snelle verwerking bij groenteverwerkende bedrijven blijven voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden. Verse groenten die verkocht worden in de supermarkt of groentewinkel leggen vaak een lange weg af via de veiling, magazijnen en koelcellen van winkelketens. Bovendien worden ‘verse’ groenten thuis regelmatig (te) lang bewaard en (te) lang gekookt. Gevolg: verlies van kwaliteit en voedingswaarde. Natuurlijk gaat er ook bij het inblikken of invriezen van groenten een deel van de vitamines verloren. Aan de andere kant hoef je pot -, blikgroenten voor gebruik alleen op te warmen, waardoor er juist minder vitamines verloren gaan. Uiteindelijk is er, als er op het bord ligt, nauwelijks verschil in voedingswaarde tussen vers of verwerkt. Verwerkte groenten zijn dus een goed en gemakkelijk alternatief voor vers bereide groenten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hakgroente-instituut.nl/index.php?nav=faq#faq4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groenteconserven worden meestal binnen een paar uur na de oogst verwerkt. Bij het conserveren van groenten treedt ook een behoorlijk verlies aan vitamine C op. Zo is uit onderzoek gebleken dat er bij industriële verwerking van spinazie een verlies van 62% optreedt. Het verlies is echter erg afhankelijk van de soort groente en kan sterk variëren. Bij het verder bewaren van glas- of blikgroenten is het vitamine C gehalte relatief stabiel omdat de verpakte groente niet meer in aanraking komt met zuurstof. Ook het thuis opwarmen van glas- of blikgroenten heeft slechts een beperkt vitamineverlies tot gevolg
Bij diepvriesgroenten is het verlies tijdens industrieel bereiden minder groot dan bij glas en blik.
Diepvriesgroenten verliezen echter bij de bereiding thuis wel vitamine C doordat ze nog moeten worden gekookt.
Klein voorbeeld:
Een portie rode kool (150 g) bevat aan vitamine C (3)
• Rauw 90 mg (129% ADH)
• Gekookt 57 mg (81% ADH)
• Blik/glas: 57 mg (81% ADH)
• Diepvries, gekookt (met appeltjes) 30 mg (43% ADH)

Blik- en glasgroenten zullen over het algemeen niet veel verschillen hebben in het vitaminegehalte met vers thuis gekookt, indien de groenten snel en volgens de geldende maatstaven gekookt worden.