Waar zijn kerststollen met nep-spijs te koop?

Ik ben allergisch voor amandelen en mag dus geen kerststol met echt spijs. Maar ik vind het wel heel lekker, ook de nep-prut die voor spijs door zou mogen gaan maar eigenlijk van peulvruchten is gemaakt. Nu zie ik de laatste jaren helemaal geen producten met imitatie-spijs meer. Zijn die nog ergens te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je kunt er rustig van uitgaan dat de goedkope stollen geen echte amandelspijs bevatten. Meestal zijn hier inderdaad witte bonen voor gebruikt.
Echte amandelspijs is relatief duur omdat noten nu eenmaal duurder zijn dan bonen.
Er zal dan op een goedkope stol geen vermelding staan van 'echte amandelspijs' of dergelijke, maar er zal iets opstaan in de trant van 'gevuld met spijs'.
Bekijk maar eens de ingrediënten die op de goedkope stollen staan aangegeven.
Hier zal geen aandeel amandelen staan opgevoerd. Als je allergisch bent voor amandelen, kijk dan in elk geval altijd of er echt geen amandelen inzitten.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is namelijk ook mogelijk dat er toch een klein deel echte amandelspijs in zit.
Tegenwoordig wordt er vaak banketbakkersspijs gebruikt in de goedkopere koeken, banketstaven ed. Hierbij zijn de amandelen vervangen door gemalen abrikozenpitten en witte bonen. Dit is een veel plakkerig product geworden.
Als je zetmeelvrije en goedkope spijs wilt hebben, dan kan je ook bittere perzikpitten na het ontvliezen zoeten in veel water (3 dagen) zodat het blauwzuur wordt afgevoerd. Wel moet daarna het teveel aan water uit de pitten verdampen. Mijn schoonvader was banketbakker en die testte wel eens uit of er echte amandelspijs was gebruikt met een simpel jodiumtestje. Jodium indiceert namelijk zetmeel door het product dan paars te laten kleuren.

Ik weet dus niet welke winkels bij jou alleen echte spijs, nep- of gedeeltelijk nepspijs in hun broden hebben.
Je kunt dus het best op de bestanddelen kijken bij de broden. Zodra er ' amandel' staat aangegeven, zit er ook amandel in. Staat er alleen spijs of banketbakkersspijs, dan zit er geen amandel in.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik dus niet rustig van uit gaan, zelfs de stollen van de goedkope super hebben tegenwoordig een vulling van/met echt amandelspijs...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er inmiddels een gevonden met 'banketbakkersspijs' bij de C1000. Daar zit wel amandel-aroma in maar ik ga er van uit dat dat kunstmatig is.

Andere antwoorden (1)

Bij AH verkopen ze kerststollen in een doos, daar zit echte spijs in. Daarnaast verkopen ze ook kerststollen in een zak en daar zit nep-spijs in.