Waar kun je naar toe als je een nieuw idee over het maken van kauwgom hebt?

Als het een goed idee blijkt wil ik niet dat er iemand mee van door gaat!Het is alleen maar een idee, ik weet niet hoe ik het moet maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet uiteindelijk naar een octrooien bureau. Het is natuurlijk niet zo simpel Het moet een goed doordacht idee zijn, precies omschreven en tot in details uitgewerkt. Een abstract idee is niet beschermd. Pas bij voldoende uitwerking is bescherming via octrooi, auteursrecht of merk mogelijk.
Een idee of concept beschermen is lastig. Octrooi- en auteurswetten eisen een behoorlijke mate van uitwerking of concretisering voordat een concept beschermd kan worden.
Het vastleggen, deponeren of registreren van een idee geeft op zichzelf geen juridische bescherming. Het bewijst alleen dat die tekst, afbeelding of wat dan ook bestond op de datum van vastlegging.
Lees de inhoud van de link dan wordt je misschien wijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan een patent op jouw idee aanvragen. Let wel op dat dit geld kan kosten.
Hiermee bescherm je jouw idee en als later blijkt iemand anders hetzelfde idee hebt als jou maar geen patent op hebt aangevraagd kan je geld of een deel van verkoop als compensatie krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je idee deponeren bij een notaris. Je beschrijft het dan zo precies mogelijk, en dan lever je het document in bij de notaris (wel eerst een afspraak maken en vragen wat het kost). Deponeren kost niet veel geld - de laatste keer dat ik het deed was het ongeveer 100 euro. Om een patent te kunnen krijgen, ben je jaren zoet. Het duurt minstens 5 jaar voordat je een patent hebt, en patenten zijn maar beperkt geldig. Bovendien moet je dan méér hebben dan een vaag idee: je moet je uitvinding heel precies kunnen beschrijven. Daarna kun je bijvoorbeeld een fabrikant benaderen. Denk wel goed na over elke stap. Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik was nog vergeten te vermelden dat deponeren natuurlijk niet dezelfde bescherming geeft als een patent. Maar ik heb toevallig zeer kort geleden een lezing gevolgd van iemand die bij het Europese Patent Bureau werkt,, dus ik weet dat het gemiddeld 5 jaar duurt voor je een patent hebt, en die dingen zijn (als ik het me goed herinner) 10 jaar geldig. Als je ergens mee aan de slag gaat, en iemand anders vraagt een patent aan, maar jij kunt bewijzen dat jij het idee eerder had, kan de ander geen patent krijgen. Daar zou dat bewijsstuk van die notaris dan weer goed voor zijn.