Waarom smaakt poedersuiker anders dan kristalsuiker?

Poedersuiker is toch gewoon fijngemalen kristalsuiker? Waarom smaakt het dan zo anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Omdat het mondgevoel van eetwaren sterke invloed heeft op onze smaakbeleving. En poeder 'smaakt' nu eenmaal net effe anders dan kleine korreltjes. Pindakaas 'smaakt' ook heel anders dan pinda's. zelfs als je er geen suiker doorheen doet en het zelf maakt van 100 % pinda's.

Bovendien bevat poedersuiker uit de winkel vaak nog wat middeltjes om klonteren tegen te gaan, zoals zetmeel. Dat heeft geen uitgesproken smaak, maar je neemt het wel waar de 'smaakbeleving' is gewoon net effe anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
+ Inderdaad. Spaghetti smaakt ook anders dan fusili, ook al zijn de ingrediënten 100% hetzelfde.
Het antwoord van Marleen klopt helemaal.
Maar er kan nog een verklaring zijn. Veel bakkers gebruiken poedersuiker om bijvoorbeeld krentenbrood te garneren. Deze poedersuiker bevat naast suiker ook zetmeel. De toevoeging van zetmeel voorkomt dat de poedersuiker wegsmelt op het brood en zorgt er dus voor dat het er zo lang mogelijk goed uitziet. Uiteraard smaakt deze poedersuiker anders dan "echte" poedersuiker.
Aan poedersuiker die in een strooibus verkocht wordt is trouwens ook vaak antiklontermiddel toegevoegd. Maar dat zul je waarschijnlijk niet proeven.
bamibal
11 jaar geleden
Door de veel fijnere structuur (net zoals het voorbeeld van pindakaas tegenover pinda's) proef je het veel beter en anders.