Desem is al zo oud als de mensheid bakt. Het werd in Egypte ontdekt, al in de 17e eeuw voor Christus. Het is een natuurlijk proces, waarbij de in de lucht aanwezige schimmels gisting veroorzaken. Zo ontdekten de Egyptenaren dat een tarwebrij, na lang staan verzuurt. De verzuurde brij werd gebakken en wat bleek? Na het bakken was de brij veel luchtiger en smaakvoller.

Bijzonderheden op een rijtje van desembrood

uitermate geschikt voor mensen met een gistallergie
bijzonder geschikt voor mensen die geen melkderivaten mogen hebben
vrij van kippen- en koemelkeiwit, lactose, kleurstoffen en gist
fris van smaak (absoluut niet zuur) en blijft heel lang mals.
is 6-8 dagen houdbaar

Spelt, ook wel oergraan genoemd, is een graansoort net als tarwe en rijst. Het onderscheidt zich van andere ‘bedekte’ granen doordat het kaf niet met de korrel is vergroeid. Bij tarwe en rijst moet het kaf eraf worden geraspt. Bij spelt is de buitenste schil zo hard dat hij eraf gespeld moet worden. Vandaar de naam.

Speltbrood bevat 40% minder fytaten dan tarwebrood. Verder zit er 10 tot 25% meer eiwitten in spelt dan bevat het veel complexe B vitaminen en een groot aantal hoogwaardige onverzadigde vetzuren.Bovendien is spelt licht verteerbaar waardoor je een betere bloedsuikerspiegel krijgt en minder snel een honger-gevoel.