Hoe kan je weten of het brood wat je koopt gezond is of bruin brood dat eigenlijk wit is?

Ik heb gehoord dat als er 'meergranen' op de verpakking staat dat eigenlijk niets zegt. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet bij de ingredienten kijken of er 'volkorentarwemeel' op staat. Dan is het echt volkorenbrood, gezond bruin brood.
Er zijn ook bruine broden die alleen tarwemeel hebben, en vervolgens andere ingredienten zoals suikers om het een lekker bruin kleurtje te geven (carameliseert).
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! + Je zou denken: hoe donkerder het brood, hoe gezonder, maar dat is dus niet het geval. Kwestie van ingrediënten bekijken inderdaad!
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij mijn bakker liggen de broden "naakt" op de planken. De bakker pakt mijn gewenste brood van de plank, haalt het door de snijmachine, en doet het dan in een plastic zak. Dezelfde soort plastic zak wordt gebruikt voor elk brood dat hij verkoopt. Ik krijg dus geen ingediëntenlijst mee.
Ritsuka
11 jaar geleden
bij de bakker zul je dan moeten vragen of het echt met volkorentarwemeel gemaakt is. Als het goed is weten ze dat precies.
paulus811
11 jaar geleden
Gezond is ook 'minder zout'. Dat is helaas moeilijk te achterhalen. Jumbo heeft 'les salt' brood.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat is ook waar, brood bevat soms ook veel zout.
Ik eet zelf altijd volkorenbrood, maar ben het de laatste tijd wel gaan minderen. In plaats daarvan eet ik meer groente, eiwitten en vetten.
Eet nog steeds 3-4 boterhammen per dag, omdat ik gewoon de energie nodig heb voor mijn werk.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zitten wel gezonde dingen in, zonnebloem, gierst, sesamzaad en lijnzaad, heeft dus wel voldoende vezels waarschijnlijk.
Maar het is geen volkorenbrood, het is met tarwebloem gemaakt, de donkere kleur krijgt het van de roggebloem en de gekarameliseerde suiker.
Ik zeg niet dat het niet gezond is, in de vraag ging het over hoe je kunt zien of iets wel echt volkoren is.
Volkorenbrood is een beschermde productaanduiding. Volkorenbrood bevat vergeleken met witbrood veel vezels, ongeveer 6,7 gram per 100 gram brood. Op voorverpakt brood staat het vezelgehalte vaak aangegeven op de verpakking. Bruinbrood bevat ongeveer 5 gram vezels per 100 gram.
Meergranen zegt dat er meerdere soorten granen in zijn verwerkt, bijvoorbeeld tarwe en rogge. Meergranenbrood kan ook deels van bloem zijn gemaakt en daardoor minder vezels bevatten. Soms is het brood donkerder gemaakt met moutextract, maar die kleur maakt het brood niet gezonder.
Brood met een hoog vezelgehalte is gezonder. Volkorenbrood wordt gemaakt van de hele graankorrel en bevat de meeste voedingsvezels, vitaminen en mineralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meergranen brood wordt inderdaad gekleurd om het extra gezond te doen lijken.
Verder zitten er net zoveel E-nummers in als fabrieksbrood.
Als je echt gezond brood wil, ga dan naar een Natuurwinkel: gistbrood,desem er is alles verkrijgbaar en zonder enge chemische stofjes en smaakverbeteraars

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt dan echt eerlijk brood zonder verhaaltjes