Wat gebeurd er met groentes en fruit dat niet verkocht word in de supermarkt? Wordt dit weg gegooid?

Vaak vlak voor sluitingstijd ligt er nog heel veel groente en fruit. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal weg gegooid wordt. Echter, het moet natuurlijk wel vers verkocht worden... Dus hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (7)

Groente en fruit mag je ook de dag erna verkopen, je moet vooral oppassen met verpakte voorgesneden groente dat mag je niet te lang verkopen.

Rotte appels worden eruit gehaald maar het is natuurlijk niet zo dat je groente en fruit alleen zou kunnen verkopen op de dag dat het aangeleverd wordt.

Heb je er nooit over na gedacht in welke tijd van het jaar appels geoogst worden? In september ongeveer maar toch hebben we het hele jaar appels. Vers? Nee koeling?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt voorverpakte groentes. Hier staat altijd een houdbaarheidsdatum op. Op die datum tegen sluitingstijd worden deze producten weggegooid. Bij de niet voorverpakte groentes houd de baas van de vers dit in de gaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er nog over is, en het moet die dag weg, dan mag het personeel het soms ook nog meenemen om het diezelfde dag nog op te eten ;). Dat gebeurt niet bij elke winkel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je een banaan de volgende dag niet meer mogen verkopen als die er nog goed uit ziet.
Sommige bedrijven staan overtollige groenten en fruit af aan de voedselbanken, zodat het niet weggegooid wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet je niet voorstellen dat alle groente en fruit dezelfde dag verkocht moet worden, en anders is het weggooien!
Je moet ook onderscheid maken tussen twee criteria voor het bepalen wanneer iets de volgende dag verkocht mag worden:
- Product met een THT of TGT (b.v. een fruitsalade of een zak gesneden sla)
- Product zonder THT, zowel gekoeld -niet per se met een THT- (b.v. de paddestoelen, een doosje frambozen...) als ongekoeld (zoals b.v. de komkommers, de bananen of een zakje sinaas)

De supermarkt dient zich aan de wet te houden, en dat betekent dat alles wat een THT heeft, mag verkocht worden tot die dag. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het toegestaan om de THT te verlengen, maar dat moet je een nieuwe THT aanbrengen, en dat loont niet omdat het veel tijd kost. Sommige supermarkten kiezen om deze producten één dag voor einde THT in de aanbieding te doen, en anders worden ze weggegooid.

Voor alle andere producten die géén THT hebben, mag de supermarkt zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan en wanneer wordt iets weggegooid. De producten zonder THT die ongekoeld en gekoeld op de schappen staan, blijven gewoon liggen overnacht, en de volgende dag (of soms na sluitingstijd) wordt er dan aangevuld met verse voorraad. Deze verse voorraad komt tóch uit de koeling, niet in de winkel zelf, maar in het distributiecentrum (= DC) van de winkel. Het is dan aan de manager om te bepalen wat van het oude voorraad wordt weggegooid. Het criterium hiervoor is of de spul nog steeds goed uitziet en verkoopbaar is, en het interne beleid van de winkel, oftewel jezelf de vraag stellen: "Wil ik alleen A-spul in de winkel hebben staan, of is B-kwaliteit ook oké?"

"Weggooien" gaat trouwens als volgt: dezelfde wagens die dagelijks verse voorraad aanbrengen uit de DC's, nemen alle producten buiten THT of die niet meer verkoopbaar zijn mee terug naar DC. Eenmaal op DC wordt dit dan uitgesorteerd:
- Het grootste gedeelte wordt gestort in een grote container, afgevoerd en gecomposteerd elders in een speciale installatie. Sowieso alles wat over de THT of TGT is, volgt deze route.
- Verse groente en fruit wat niet meer "verkoopbaar" is, maar wel "eetbaar" wordt soms afgestaan aan liefdadigheid (Voedselbank, Leger des Heils...)

Per supermarkt variërt het percentage derving bij de versafdeling tussen 1-5% van de omzet. Dit lijkt misschien veel, maar dat is minder dan wat er gemiddeld genomen thuis weggegooid wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de hema waar ik werk wordt al het eten, dus ook groente en fruit dat over datum is weg gegooid. Groente en fruit dat niet voorverpakt is wordt weggegooid wanneer het er niet meer goed uit ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij restaurant van V&D wordt alle fruit en broodjes smoothies enz wat over is elke dag echt weg gegooid..ik keek mijn ogen uit toen ik dat zag. Heb met die meisjes staan praten of ze het misschien zelf mee mochten nemen naar huis of dat het misschien naar daklozen gaat of naar beesten op een kinderboerderij....maar nee het moet echt de vuilnisbak in. Elke dag wordt het weer vers overnieuw gemaakt..op zich goed natuurlijk maar zo zonde om goed voedsel weg te gooien je kan er veel mensen een plezier mee doen.