Waarom ontplofte de rabarber?

Ik las net op nu.nl dat er een pot met rabarber was ontploft en dat er een enorme schade was, hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Hadden ze die pot misschien in de magnetron opgewarmd?
bamibal
10 jaar geleden
Nee, het potje stond in de koelkast.

Antwoorden (2)

Als de rabarber in het potje gaat gisten, komt er CO2 vrij. De druk van het gas kan hoog oplopen, met een exploderend potje tot gevolg.
bamibal
10 jaar geleden
Het was rabarberpuree. In het verhaal staat dat zich binnen het blikje gassen hadden opgebouwd. Dat kan dus blijkbaar tot een dergelijke catastrofe leiden.
http://www.wtf.nl/grenzeloos/12248/koelkast-explodeert-door-puree.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik las het op nu.nl daar hadden ze het er niet uitgebreid over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort vertaalde verhalen gaat vaak een eigen leven leiden. Want in een Britse versie gaat het nl over "rhubarb chutney", en dat is geen rabarberpuree. Er staat wel wat meer uitleg over de oorzaak in, en dan blijkt e.e.a. toch iets gecompliceerder dan het Nederlandse verhaal aangeeft. Komt ie:
http://www.airingnews.com/articles/243450/Womans-kitchen-in-a-pickle-after-jar-of-rhubarb-chutney-EXPLODES-in-blast-so-strong-it-ripped-fridge-door-off-its-hinges