Hoe kan een potje babyvoeding 2/3 jaar houdbaar zijn terwijl er geen conserveringsmiddelen in zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (3)

Net als vroeger bij het wecken. Door de verhitting wordt het als het ware vacuum gezogen als de deksel erop komt. Zo kan er nooit meer lucht bij en dus kan het heel lang goed blijven. Overigens zit in heel veel potgroente ook geen conserveringsmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt voor heleboel voedingswaren in pot en blik.
Die worden eerst gesteriliseerd en dan bederft het niet (snel)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mijn antwoord... Steriel inpakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ook gesteriliseerd en nog (steeds)niet bedorven.
Het hangt een beetje af van wat er in zit, wat Loenie zegt klopt niet, want als je hem dan eenmaal openmaakt wordt het zooitje weer blootgesteld aan micro-organismen.

Micro-organismen hechten zich niet aan alles, dus het hangt af van wat er in zit en of deze houdbaarheidsdatum alleen in gesloten vorm geldig is.

De producent van deze babyvoeding is verplicht stabiliteit en houdbaarheidsonderzoek te doen naar hun product, dan gaat het naar een extern laboratorium waar het onder bepaalde omstandigheden opgeslagen wordt.

Om dit proces te versnellen kun je het met een hogere temperatuur doen, om even een voorbeeld te noemen:

Als je je monsters 6 maanden bij 40 graden laat staan kun je al anderhalf jaar claimen geloof ik.

Na deze 6 maanden wordt gekeken of het product nog aan de specificaties voldoet, en aan de hand daarvan mag je een houdbaarheid van anderhalf jaar claimen. Als de babyvoeding gesteriliseerd wordt doormiddel van vacuum of bestraling worden hier ook testen op uitgevoerd.