Waarom schuimt basmati-rijst bij het koken?

De rijst is al gewassen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Deksel schuin er op zetten

Antwoorden (2)

Alle ingredienten met veel eiwit op het oppervlak schuimen. Dat geldt voor alle rijst, maar ook voor pasta.
Eiwitten kunnen mooie kluwens vormen waar heel goed lucht in kan worden gevangen. Daarom kun je eiwit ook stijf tot schuim kloppen. En daarom zit er ook een schuimkraag op bier.
Je kunt dat schuim breken door een klein scheutje olie bij het kooknat te voegen. Daarom kun je eiwit ook niet stijf kloppen als er een beetje eigeel bij zit.
Reddie
10 jaar geleden
Misschien gebruik je teveel water.
Ik gebruik altijd Basmati rijst ik was de rijst, dat had je ook al gedaan. Ik doe de rijst en het water 1 op 1
Dus zeg 3 kopjes rijst, dan doe ik 3 kopjes water in de pan ietsje meer omdat er wat verdampt, tot het kookt, dan de rijst erbij, dan wachten tot het weer kookt, op het moment dat het begint te koken dan zet je het vuur op de allerlaagste pit, 11 minuten. Het hoeft alleen maar heel zacht te pruttelen. Dan van het vuur afzetten, je hoeft niet af te gieten, wel een keer doorscheppen. Dan laat je het nog 10 minuten staan en de rijst is gaar, geen schuim, niet afgieten, gewoon perfecte rijst.
1 op 1 dat is de truc!

Toegevoegd na 16 uur:
En deksel op de pan laten, en niet stiekem tussendoor kijken of het al gaar is.