Hoe weet ik of de ovenfunctie van mijn combimagnetron een heteluchtoven/gasoven/elektrische oven is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.5K

Antwoorden (3)

Dat kun je aan de knopjes zien, maar het is waarschijnlijker makkelijk om het typenummer te Googelen. Dat staat in elk geval op een plaatje achterop de oven.
escape
10 jaar geleden
Als er alleen een stekker aan zit, dan is het in elk geval géén gasoven. Met een gasaansluiting is het natuurlijk juist wél een gasoven. :-)

Een heteluchtoven verspreid zijn warmte middels een ventilator. Je zou in dat geval dus duidelijk een ventilator en of ventilatiegaten voor die hete lucht moeten zien.

Maar veruit de meeste combi-magnetrons zijn v.w.b. het oven-deel gewoon elektrische ovens.
Kijk even naar de symbolen die bij de knoppen staan.
Vierkantje met streepje boven is: bovenwarmte
Vierkantje met streepje onder is: onderwarmte
Vierkantje met streepjes onder en boven is: normale warmte (normale ovenstand elektrisch)
Vierkantje met ventilator erin is: hete lucht
Als je een oven op deze stand zet maakt hij ook meer lawaai.

Dan heb je ook nog hete lucht met onder en boven warmte. (Vierkantje met streepjes en ventilator)
Gril stand: vierkantje met zigzag streepje boven.