Ik zoek Amsterdamse gerechten.

Voor een themaavond op school zoek ik typisch Amsterdamse snoepjes, koekjes of gerechten. De bedoeling is dat we dat verkopen voor het goeie doel dus het moet wel kunnen worden verpakt of met niet te veel moeite daar worden opgegeten. Den Haag heeft zijn hopjes en Den Bosch z´n Bollen maar wat heeft Amsterdam

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Een pikketanesie, een citroentje met suiker, haring, rolmops, Amsterdams zuur( uien, zure bommen,Amsterdamse bolussen,koggetjes en bij www. hetpaleisje.nl kan je koekjes kopen in de vorm van grachtenpandjes. Ze heten Amsterdamse koekjes.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Amsterdam heeft zijn amsterdamse uitjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker broodje van dobben (broodje halfom; half lever en half ham), of kroketten van van dobben?
en idd, AMsterdamse uitjes.
Steek je licht eens op op de Kuijpmarkt, bij de marktmensen met hun groente/fruit/vis enz.
Amsterdamse jenever?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch Amsterdamse producten

Naast de Amsterdamse likeuren en bier bestaan er Amsterdamse drankjes en etenswaren met een eigen verhaal. De koggetjes zijn bijvoorbeeld Amsterdamse koekjes, genoemd naar de middeleeuwse koopvaardijschepen ('koggen') die ook in het oudste stadswapen van Amsterdam voorkwamen. Bij de slager koopt u de stevige Amsterdamse leverworst of Ossenworst, een delicatesse die haar oorsprong vindt in de zeventiende eeuw. Toen werden op grote schaal ossen uit Denemarken en Duitsland geïmporteerd. De specerijen in deze worst (peper, kruidnagel, foelie en nootmuskaat) kwamen uit Nederlands-Indië.

Aan de Joodse cultuur dankt Amsterdam vele culinaire specialiteiten, zoals de 'Amsterdamse uien'. Dit zijn zilveruitjes van fors formaat, ingelegd in het zuur die door een speciaal procédé een gele kleur krijgen. Verder is er natuurlij nog de typische Amsterdamse bitterbal en kroket. En tot slot de Hollandse augurk, kaas of een lekker harinkje.

Weet alleen niet of deze producten wel allemaal zo goed verkopen. Al kan je door een serie Amsterdamse bieren en likeuren te selecteren in combinatie met snacks als bitterballen, kaas en worst er wel een soort cafegevoel van maken.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een lekker broodje 'geramde rat' :D.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koggetjes zijn bijvoorbeeld Amsterdamse koekjes, genoemd naar de middeleeuwse koopvaardijschepen ('koggen') die ook in het oudste stadswapen van Amsterdam voorkwamen.

Bij de slager koop je de stevige Amsterdamse leverworst of Ossenworst, een delicatesse die haar oorsprong vindt in de zeventiende eeuw. Toen werden op grote schaal ossen uit Denemarken en Duitsland geïmporteerd. De specerijen in deze worst (peper, kruidnagel, foelie en nootmuskaat) kwamen uit Nederlands-Indië. Ossenworst is een typisch Amsterdamse lekkernij.

Dit kun je als hartig hapje serveren. Denk aan stukjes ossenworst en leverworst, en stukjes kaas met een Amsterdams uitje.

De Amsterdamse koggetjes zijn lekker bij een kopje koffie of thee, maar kunnen natuurlijk ook op een andere manier verkocht worden. Voor een recept zie: http://www.smulweb.nl/940328/koken/recept/amsterdamse-koggetjes

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.smulweb.nl/1056267/koken/recept/Amsterdams-gevulde-kerstomaatjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amsterdamse boerenkool.

Toegevoegd na 5 minuten:
Amsterdams broodje halfom: broodje met pekelvlees en lever met spekjes.