Kroepoek (Indonesisch: Kerupuk) is een bijgerecht uit de Indonesische keuken. Kroepoek is plat, en krokant gefrituurd. De ingrediënten zijn per soort zeer verschillend.In Indonesië kent men ongeveer 30 verschillende soorten kroepoek. De bekendste soort in Nederland en België is die gemaakt van meel en garnalen, de kroepoek oedang. Deze soort wordt doorgaans als 'naturel' aangegeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
De garnalen worden schoongemaakt, zodat alleen het vlees overblijft. Dat wordt fijngehakt of gemalen, en vermengd met meel. Dit wordt tot een deeg gekneed, en in de vorm van een brood of rol bijna twee uur gestoomd. Vervolgens worden er plakken van gesneden, van ongeveer 2 tot 3 millimeter dik. Deze plakken worden kort gefrituurd.
fremar
9 jaar geleden
Als voorbeeld heb ik de ingrediënten opgezocht van de Kroepoek Bali van Conimex. Daar zit in: tapiocabloem, garnalen, plantaardige olie, suiker, selderij-aroma, ei, zout, smaakversterker, en rijsmiddel.
De andere soorten kant-en-klare verpakte kroepoek die in supermarkten verkocht worden komen hier aardig mee overeen.
Amadea
9 jaar geleden
Garnaal en tapioca