Is havermoutbrood gezonder dan volkorenbrood?

Ik zag vandaag havermoutbrood in de winkel,dat moet toch wel gezond zijn toch?
Ik moet beter gaan eten dus wil ik een verstandige keus maken,zodat ik wel genoeg goede voedingsstoffen binnen krijg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Het grote nadeel van allerlei 'exotische' landelijke, oer- en boerenbroden die tegenwoordig in de winkel liggen, is dat ze niet zijn gemaakt van volkorenmeel maar van tarwemeel. Daar wordt dan een handje granen of zaden toegevoegd - maar ook wel kleurstoffen en allerlei kunstmatige smaak-extracten - zodat het HEEL gezond lijkt - tot de status plakken vogelvoer aan toe - maar het blijft gewoon opgeschminkt witbrood. En je ziet het ook aan de prijs ; een dergelijk GOED brod bak je ECHT niet voor minder dan drie euro. Dus in de supermarkt hoef je zeker niet te zijn ; bij de bakker maak je een betere kans. Maar laat je wel goed informeren over de gebruikte ingredienten !!

Als je gezond brood wilt eten, kies dan altijd voor volkorenbrood., Opgeleukt of niet ; gemaakt van volkorenmeel is het belangrijkste. Gewoon 100 % volkorenbrood, grof of fijn naar keus.

Is het belangrijker voor je DAT je eet en dat het lekker en aantrekkelijk is, kies dan wat jou het smakelijkst lijkt ; een verklede witte boterham is altijd beter dan GEEN boterham.

Het voordeel van volkorenbrood is dat het langzame koolhydraten bevat, waardoor je bloedsuiker gestaag stijgt en niet ineens een piek krijgt, om daarna weer even snel in te kakken en een nieuwe hongeraanval te veroorzaken. Daar zal in jou geval nog niet echt veel sprake van zijn. De voedingswaarde van alle broden is in grote lijnen gelijk, dus daar hoef je je niet zo veel zorgen om te maken.

Havermoutbrood klinkt weer net een beetje als speltbrood ; als een soort nieuwe rage, waarin het naamgevende ingredient niet of nauwelijks terug te vinden is en weinig aan het product toevoegt. Havermoutpap, van echte havermout, is WEL een ontzettend gezond ontbijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was eigen gebakken brood(het was nog warm en knapperig),maar wel uit de supermarkt.
Van speltbrood weet ik dat het niet gezonder is dan volkorenbrood of tarwebrood,dat is een hype waar zowat iedereen is ingetrapt (^_*)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, ECHT speltbrood van de warme bakker is lekker hoor ! Ik heb er ook een keer 1 in de supermarkt gekocht, ook lekker, maar geen speltbrood. En lekker is ook belangrijk, zeker als je moet leren eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wist eigenlijk niet dat er verschil was tussen tarwemeel en volkorenmeel,stom zeg :/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe me best,maar het is niet altijd van harte..
Maar ik heb vorige week van de huisarts gehoord dat ik toch nog net iets beter en meer moet gaan eten.
Eigenlijk denk ik dan niet of het lekker is maar vooral of het gezond is.
Dus dat houd me nu bezig.
Maar ik vind speltbrood niet zo lekker,de volgende dag smaakt het al oudbakken vind ik.