kan ik baking soda gebruiken ipv bakpoeder?

Ik heb namelijk baking soda in huis.. Ik wil voor kerst graag sugar cookies maken maar alles zegt bakpoeder.. Kan ik alsnog mijn baking soda gebruiken of is het toch beter die andere te zoeken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

hey, je kan baking soda gebruiken ipv bakpoeder. Baking soda is alleen wel veel sterker dan bakpoeder. Bakpoeder bestaat namelijk uit 2 delen wijnsteenzuur en 1 deel baking soda. Ik zou de hoeveelheid daarom halveren.

Het deeg moet wel veel sneller verwerkt worden omdat baking soda al erg actief wordt als het met een zuur te maken krijgt. Er hoeft niet perse veel warmte te zijn dus de rijzing begint al buiten de oven.
Bakpoeder integendeel begint pas erg actief te worden als er warmte is.

Pas wel op dat je niet te lang wacht met afbakken. De koekjes zullen een vreemde nasmaak krijgen of taai worden. Vanwege de rijzing buiten de oven.

Je kan altijd de baking soda mengen met een beetje azijn zodat het actief is of wat karnemelk toevoegen aan je deeg. Als er geen zuur is zal het deeg niet of nauwelijks rijzen.

Fremar zei dat je bakpoeder niet kon vervangen door baking soda.
Dat heeft dus te maken met de werking en de sterkte van het product. Vandaar dat je de hoeveelheid moet halveren.

Het beste is dus om wel bakpoeder te halen omdat er minder kans is op een mislukt koekje.
Als dat niet lukt kan je het wel vervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Natriumbicarbonaat = zuiveringszout = dubbelkoolzure soda = baking soda Natriumbicarbonaat produceert alleen koolstofdioxide als er een zuur of zuur vocht aanwezig is, dus bijvoorbeeld yoghurt, azijn of karnemelk. Is dit niet aanwezig dan zal het deeg niet rijzen.

Natriumbicarbonaat begint meteen te werken als het in aanraking komt met zuur, dus als je dit gebruikt moet je het pas op laatst toevoegen, zodat de lucht gevangen kan worden als het baksel in de oven staat.
Baking soda koop ik overigens bij de toko. En nog een voordeel van baking soda je kunt er nog veel meer dingen mee doen dan alleen bakken, je kan er je gezicht mee schoonmaken, poetsen en nog veel meer.

En dan natuurlijk de vraag waar koop je baking soda? Heel makkelijk bij de Toko (het oranje doos van de foto hierboven).

Bakpoeder is natriumbicarbonaat waaraan een droog zuur is toegevoegd zodat je dat zelf niet aan het recept hoeft toe te voegen. Het bakpoeder dat in Nederland in de winkel te koop is, wordt zogenaamd dubbelwerkend poeder genoemd, dit wil zeggen dat het 2 rijzingen heeft, één meteen en de tweede pas tijdens het bakken. Het is dan ook van minder belang dat je het meteen in de oven zet.

Je kunt dus baking soda wel vervangen door bakpoeder, maar bakpoeder niet door baking soda!
fremar