Wat is de functie van de tweede zilverkleurige folie in mijn boter/margarine kuipje?

Zie ook de foto. Dit is een kuipje smeersel van het type boter/margarine eigen merk van de Plus.

Bij het openen van de verpakking valt me op dat er onder de plastic deksel nog 2 lagen zitten. Een aluminium folie achtige laag die je los moet trekken, die zit vast aan de rand van het kuipje.

Blijkt daaronder nog een zelfde kleur folie te liggen, deze ligt echter op de boter. Enige andere verschil, die is aan de onderkant (die op de boter ligt dus), wit van kleur en lijkt papierachtig.

Wat is de functie van die tweede laag, of van die eerste? Zijn ze echt allebei nodig? Na openen gooi ik ze allebei weg en gebruik alleen de plastic deksel om het kuipje te sluiten.

Picture for question
9 jaar geleden
4.5K
Antoni
9 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord/de antwoorden. + 1 voor je vraag!

Antwoorden (1)

Datgene wat direct bij me opkomt is hygiëne! De deksel zit erop voor gebruikersgemak: je kan de boter direct weer dicht doen als je hem niet meer nodig hebt.

De eerste aluminiumfolie die aan de rand van het bakje zit vastgemaakt is zodat mensen in de supermarkt niet de deksel er vanaf kunnen halen en aan de boter kunnen zitten - dan kunnen ze het product niet meer verkopen/iemand kan iets gevaarlijks met de boter mengen/het is hygiënischer als je boter eet waar mensen niet met hun vingers in hebben gezeten.

De tweede folie ligt op de boter zei je. Bij de boter die ik koop, zie ik nooit dit laagje. Het is dus niet verplicht om een tweede laag folie te hebben op de boter. Ik neem aan dat Plus dit doet met een reden. Misschien is het hygiëne, misschien iets anders.

Wat ik een keer ben tegengekomen is dat een product tweemaal was verpakt (in plastic en daarna in papier). Ik stuurde een e-mail naar de producent, die zei dat dit moest in een ander land waar ze het product ook verkopen. Om productiekosten te verminderen (nu heb je maar één machine nodig die alles doet in plaats van twee machines: een die alles doet en een die het plastic niet doet) produceren ze alles op dezelfde manier. Het kan dus zijn dat dit bij Plus hetzelfde is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast heeft één van de laagjes ook een "barrière"-eigenschap om te vermijden dat lucht in contact komt met de inhoud en aldus oxidatie veroorzaakt.