Hoe kan het dat een banaan in schil niet verkleurt in een bewaardoos?

En wel los in mijn tas?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Verkleuren is deels het gevolg van beschadigen door botsen/stoten, dat gebeurt niet in zo´n doos.
Verkleuren is ook deels het gevolg van rijping en bederf -dat gaat gewoon door.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het verkleuren dat vraagsteller bedoelt gebeurt inderdaad met name door kleine en in het begin nog niet zichtbare inwendige beschadiging van de schil door botsen en stoten. In een banaanbewaardoos wordt de tóch af en toe gebeurende drukbelasting door stoten vrij goed verdeeld over een veel groter deel van de banaan, en dán is diezelfde stoot niet voldoende om de schil “onderhuids” te beschadigen. Zoals een mensenhoofd met een helm erop.
Los in je tas is een verder goed uitziende banaan echt tamelijk kansloos tegen de kleine duwtjes die hij daar krijgt! Je kunt dit zelf proberen door met je nagel plaatselijk een beetje in de schil te drukken. In het begin zie je daar niets van, maar na een tijdje valt het op dat de schil op die plek wat vroegtijdig en precies in de vorm van het “letsel” is begonnen met verkleuren. Nu weet ik ook ineens waar het spreekwoord van één rotte appel in de mand vandaan komt.
“Eén rotte appel in de mand maakt al het gave fruit te schand” (als zich in een gezelschap één slecht persoon bevindt, is deze dikwijls in staat de anderen te beïnvloeden. Het kwaad is aanstekelijk).
Ik las namelijk leuke weetjes over het bewaren en het rijpen van bananen, en thuis had ik al gemerkt dat één overgebleven verkleurende banaan de nieuwe aankopen inderdaad aanzet tot versneld rijpen. Behalve als die nieuwe er wat verder vandaan liggen! Meer daarover op http://www.banaangezond.nl/bananen-bewaren/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo moet je ook nooit een fruitschaal naast een vaas bloemen zetten, dan zijn de bloemen veel sneller verwelkt. Maar dat komt door ethyleengassen, net als bij jouw appel, en niet door stoten.