De Amsterdamse ui is een gewone ui die direct na de oogst wordt ingelegd in zuur (azijn en specerijen). Door het gebruik van de kruiden, met name saffraan, heeft de Amsterdamse ui, in tegenstelling tot de zilverui, een geel uiterlijk.
SimonV
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dat komt dus niet door de kruiden, maar door de kleurstof.
flyingcrow
9 jaar geleden
Saffraan is een kruid EN kleurt het voedsel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Saffraan is een kruid die een natuurlijke kleurstof bevat met een karakteristieke intens gele kleur.
Ook paëlla krijgt zijn klassieke kleur door toevoeging van saffraan.

Andere antwoorden (1)

Een Amsterdamse ui is geel omdat er kleurstoffen en specerijen overheen zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dat komt dus niet door de specerijen, maar door de kleurstof.