Hoe werkt een paaseitjesinpakmachine?

Ik ben benieuwd hoe een paaseitjesinpakmachine het zilverpapiertje zo mooi rond een chocolade paaseitje kan vouwen. Het liefst zou ik een filmpje zien waarin dat wordt uitgelegd.

Cryofiel
9 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leuke vraag....hoe kom je er op?
Cryofiel
9 jaar geleden
Vandaag heeft iemand hier een grote pot met paaseitjes neergezet, waar de hele afdeling nu van zit te smullen.
Poet
9 jaar geleden
Ik zie allerlei paasei video's maar juist het inpakken is niet te vinden
Amadea
9 jaar geleden
Hier kan je het wat betreft een hele reep zien, rond 5:40: https://www.youtube.com/watch?v=Nt2W8uhMzpk
SimonV
9 jaar geleden
Inderdaad, vanaf 5.12 min gebeurt het, maar wat? https://www.youtube.com/watch?v=SaKpx_rm1MU
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welnee, die worden door sociale werkplaatsen ingepakt nadat de Haaspa's ze hebben afgeleverd!
Computoon
9 jaar geleden
Dat zouden dure eitjes worden.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Amadea, ik dacht eerst: een reep paaseitjes? Maar jouw filmpje toont hoe chocoladerepen worden voorzien van aluminiumfolie, en dat was niet mijn vraag.
Amadea
9 jaar geleden
Daarom heb ik het dan ook geplaatst als reactie. Ik dacht bij de vraag namelijk meteen aan het programma met de muis, en zocht of daar een filmpje over paaseieren was. Maar ik kwam alleen deze tegen. Met zeer duidelijke uitleg. Het principe van hoe cacaonoten tot een ingepakt chocoladeproduct worden verwerkt komt heel goed in beeld.
Cryofiel
9 jaar geleden
De Muis was ook mijn eerste plek om dit te zoeken - zonder resultaat.
SimonV
9 jaar geleden
Deze video is beter, maar soms zeggen woorden meer dan halve beelden... :-) https://www.youtube.com/watch?v=yeEQRpEBlv4

Antwoorden (1)

"Toevallig" ben ik niet zo lang geleden (een maand of 2 terug, net voor de Kerst, toen waren ze al volop bezig) in een zeer bekende chocoladefabriek geweest, en is deze vraag aan bod gekomen.
Video's kan je ongetwijfeld in overvloed vinden op YouTube of zo (zie b.v. de link, vanaf min 5:00), dus ik zal proberen met woorden uit te leggen hoe het werkt.

Voor een perfect resultaat zijn er 4 zaken die ontzettend belangrijk zijn:
- Het paaseitje moet de juiste temperatuur hebben. Redelijk koud, anders zal de wikkel aan de chocolade hechten, en als de temperatuur later een beetje stijgt, dan zet de chocolade een beetje uit, en zit de folie nóg strakker.
- Het paaseitje moet in de juiste positie zitten.
- Het stukje folie moet de juiste grootte, en uiteraard in de juiste positie op het eitje worden gelegd.
- De machine (of beter gezegd "machine's", in meervoud) die de wikkel vouwen, moeten goed afgesteld zijn.

Het trucje is dat een bewegende machine pakt elk eitje in een bepaalde positie. Een tweede machine pakt een stuk folie (net gesneden uit een enorme rol) die op het eitje wordt gelegd.
Het eitje met de folie die 'net' erop ligt beweegt voort (meestal in een draaiende beweging), en "botst" dan tegen diverse niet bewegende zachte onderdelen, vergelijkbaar met kwastjes, die de folie stuk per stuk om het eitje heen wikkelen.
Om het laatste stuk folie om het eitje te krijgen, is er een tweede (en soms zelfs een derde machine) die het ei overneemt en het vast houdt waar de folie al goed zit. Het ie blijft bewegen, zodat de laatste stukjes kale chocolade gedekt kunnen worden door de folie. Dit verklaart overigens waarom alle eitjes uit één fabriek op exact dezelfde manier zijn gewikkeld. Eitjes uit een andere fabriek (of productielijn) hebben een andere vouwpatroon.
Om het begrijpelijk te maken: als je dit thuis zou doen, dan zou je het eitje op een klein kuiltje op je tafel leggen zodat het niet beweegt, de folie erop leggen, en dan met behulp van een kwast die telkens een klein stukje folie tegen de chocolade drukt, het hele ei rondom wikkelen. Op het laatste zou je het eitje 180° draaien, en de onderste deel alsnog met folie dekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Prachtig antwoord. Jammer dat ik maar één plus mocht geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... [bloos]...
Prachtig compliment SimonV, bedankt!