Waarom bestaat er knipbrood?

Geeft dit brood een ander smaak dan bijv. rond brood? Of rijst t beter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het zgn. 'Knipbrood' is een brood dat na rijzing in het bakblik met 6 of 7 knippen wordt ingeknipt, waarna het gebakken wordt.
Zowel wit- als bruinbrood kan als Knip gebakken worden.

Vroeger werd gerezen brooddeeg alleen als 'rond' brood gebakken waarna het vaak voorkwam dat 'luchtbellen' in het deeg tijdens het bakken ervoor zorgden dat zich gaten in het brood vlak onder de bovenste korst vormden.
Een vers gesneden boterham had dan vaak zo'n gat dat het besmeren met boter moeilijker werd en de boterham zelfs stuk kon gaan.

Door het inknippen van het brooddeeg in het midden van het ronde gedeelte boven het bakblik na het rijzen, ontsnapt er al veel van de ingekapselde lucht zodat een als Knip gebakken brood vrijwel geen last heeft van inwendige gat vorming.

Nadeel is alleen dat de structuur van het brood dichter wordt dan van een rond gebakken brood en daardoor droger in de smaakbeleving is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met knipbrood krijg je meer korst, en dat is precies wat veel mensen lekker vinden aan brood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Zoiets, ja.
De korst van knipbrood is ook lichter van kleur en smaakt niet zo bitter; misschien maakt de ingeknipte en dan verder uitdijende oppervlakte het mogelijk om minder hard te bakken aan de bovenkant waardoor je die bitterheid van een heel donkere gladde ronde korst vermijd? Het is dat knipbrood niet zo lekker in een broodtrommel (brooddoos) past, anders zou ik altijd knipbrood verkiezen. My 50 cents! (maar daar kom je bij de bakker tegenwoordig niet voor weg!)
Knipbrood ontleent zijn naam aan de bijzondere decoratiemethode. Zodra het gerezen deeg in een bakblik zit, waarin het brood wordt gebakken, knipt de bakker er met een schaar een bepaald patroon in. Hij doet dat vlak voordat de bakblikken de oven in gaan. Soms gebruiken bakkers een soort knijper, die werkt als een rij scharen. Daarmee kunnen ze met één handeling heel veel knippen tegelijk geven. Door die knippen scheurt het brood van boven open en krijgt het de typische punten of pieken. Bij het doorsnijden hebben de sneden een kenmerkende hartvorm.
fremar
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
En waarom doet de bakker dit, zo vraagt ansvdb?
fremar
9 jaar geleden
door de specifieke vorm het brood aantrekkelijker maken?
Antoni
9 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar zo'n onzekerheid maakt een antwoord niet zo erg nuttig, lijkt mij...
Bordensteker
9 jaar geleden
Pcies!