hoevaak per week mag je filet americain eten?

ik heb dagelijks discussie met vrienden over het eten van filet americain.

ik eet het 2x pw soms 3x maar volgens hun kan het maar 1x pw.

dus vroeg me af hoevaak je per week een broodje filet americain mag eten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.8K

Antwoorden (3)

Zo vaak als je wil en kan betalen . Eet gerust tataar maar altijd vers bij twijfel gooi het weg ! Koop liever vaak een kleine portie . Eet gevarieerd ook groenten en fruit . Sla mogelijk op echt warme dagen de filet americain over ivm de bacterie groei . Dus pas dan op het bederft snel in de warmte . Nogmaals niks mis mee alleen relatief duur maar best gezond in combinatie op andere momenten met groente dn fruit enz .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Behalve als je zwanger bent, maar dat geldt voor vraagsteller waarschijnlijk niet. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord. Sluit mij er bij aan.
Maakt helemaal niks uit. Ja, het is wat "vetter" dan ander broodbeleg, maar je wordt er niet ziek van en gaat er al zeker niet aan dood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Filet americain is gemaakt rood rauw rundvlees, en eventueel ook paardenvlees. Rauw kippen- of varkensvlees mag niet gebruikt worden vanwege het te grote risico van bacteriën.

Rauw vlees kan besmet zijn met ziekmakende bacteriën, zoals salmonella of E. coli. Ook parasieten zoals Toxoplasma gondii kunnen in rauw vlees voorkomen. Zo ongevaarlijk als de andere antwoorden suggereren hoeft het daarom niet te zijn. Omdat het rauw is kan het snel bederven. Als je het dan toch eet kan je voedselvergiftiging oplopen en/of diarree krijgen.

Bij een test bleek dat in 30% van de onderzochte broodjes filet americain een grotere hoeveelheid bacteriën zat dan wettelijk is toegestaan. En in 20% van de broodjes bleek varkensvlees te zitten, terwijl dat dus niet mag. Van die broodjes bevatte 75% een te hoog aantal bacteriën.

Als je filet americain van betrouwbare samenstelling koopt, het goed gekoeld en vers eet, dan kan je het best wel eten. Maar het telt mee met de hoeveelheid rood vlees (dat is alle vlees behalve kip en kalkoen) die je binnenkrijgt, en daarvan wordt aangeraden per week maximaal 500 gram per persoon te consumeren.

Het hangt er dus vanaf hoeveel rood vlees jij verder in de week nog eet hoe vaak je filet americain op je brood kunt doen.
Amadea