Als je aardappelen lang laat liggen gaan ze ontkiemen. Zij die kiemen eetbaar ?

Net als taugé bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K
Erna55
8 jaar geleden
Aardappelscheuten bevatten veel solanine. Je kunt ze beter niet eten. De aardappelplant bevat het giftige solanine. Van natuur uit zit solanine in de bladeren, vruchten maar ook in de knollen (de aardappel zelf dus). De aardappels voor commerciële doeleinden bevatten echter veel minder solanine. De meeste solanine zit trouwens in de schil en vlak onder de schil. Dus pas na het eten van een maaltijd met ongeveer vier kilo geschilde aardappelen zal een volwassen man. Aardappels die groen geworden zijn bevatten vele malen meer solanine. Een klein groen plekje kunt u veilig, maar wel ruim wegschillen. Maar als de aardappel grote groene plekken heeft kunt u de aardappel beter weggooien. Ook een uitloper of wortel van de aardappel bevat meer solanine. Ook hier kunt u de uitlopers veilig, maar ruim wegschillen. En als de aardappel vol met uitlopers zit kunt u hem voor de zekerheid beter weggooien. Toegevoegd na 1 minuut:
Aardappels lijken nu misschien gevaarlijk maar dat valt allemaal reuze mee. Vier kilo geschilde aardappelen in één keer eten is niet te doen. En zelfs al eet u aardappelen die vol met (ruim geschilde) uitlopers zaten dan nog moet u er vele malen meer van eten dan normaal, om kans te maken op vergiftigingsverschijnselen.

Het beste antwoord

Je gaat er niet dood van maar het is niet aan te raden onbeperkt uitlopers van aardappels te eten. Af en toe een uitlopertje eten is niet erg, maar worden het er teveel dan kan je toch goed last van je buik krijgen en/of je darmen. In de uitlopers van aardappelen zit vaak solanine, een stof die de aardappel zelf aanmaakt om zich te beschermen tegen schimmels en insecten. Zodra een aardappel in het licht komt te liggen, zal de stof zich sterker ontwikkelen en dit uit zich in de groene plekken die soms zichtbaar zijn op de knol.Deze moet je dan ook altijd ruim wegsnijden. Uitlopers bevatten ook solanine en die dien je ook te verwijderen. Tomaten, eveneens uit de 'nachtschade' familie, bevatten ook zo'n gifstof 'tomatine' en mede daarom kan je beter geen groene tomaten eten. Rijpe tomaten bevatten geen tomatine.

Beide stoffen zijn gifig in grote hoeveelheden en werken voornamelijk op het zenuwstelsel en de spijsvertering. Dit uit zich in slaperigheid/lusteloosheid en buikpijn die gepaard kan gaan met diarree. Door verhitting zal de stof niet verdwijnen en daarom snijdt men de delen met solanine dan ook weg om minder solanine binnen te krijgen. Telers kweken tegenwoordig dan ook aardappels met lagere solaninegehaltes.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/is-nachtschade-gevaarlijk

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/is-nachtschade-gevaarlijk
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het enige onderdeel van een aardappelplant dat eetbaar is, is de knop. Zelfs de schillen zijn giftig, tenzij je ze kookt. Ook aardappelen zelfs zijn af te raden als ze nog rauw zijn.

De plant is in ieder geval giftig (de schillen ongekookt ook) en de kiemen lijken mij te vallen onder de plant. Ik zou het er niet op gokken in ieder geval.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeten de bron bij te voegen, bij deze!
8 jaar geleden
Nee, want daar zit solanine in en dat is giftig. Uitlopers moet je ruim weg schillen. En als een aardappel er erg mee vol zit kun je die beter weggooien.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je kunt ook wachten met uitgraven tot de groene delen afgestorven zijn. Zolang de plant groen is zullen de knollen groeien, wel oppassen dat er geen phytophtora in komt. ( is een schimmelziekte waar je tegen kunt spuiten )
Erna55
8 jaar geleden
Aardappels lijken nu misschien gevaarlijk maar dat valt allemaal reuze mee. Vier kilo geschilde aardappelen in één keer eten is niet te doen. En zelfs al eet u aardappelen die vol met (ruim geschilde) uitlopers zaten dan nog moet u er vele malen meer van eten dan normaal, om kans te maken op vergiftigingsverschijnselen.