Tryptofaan is een belangrijk natuurlijke aminozuur en is essentieel voor lichaamsgevoel zoals:
zelfvertrouwen en stemming;
emoties en seksuele activiteit;
eetlust maar ook slaap.
Neem je een half uur voor het slapen gaan één van de volgende producten in dan krijg je tryptofaan binnen waardoor je lichaam rustig wordt. Denk daarbij aan:
yoghurt en melk;
dadels en bananen;
kikkererwten, tonijn en notenpasta.
Met de inname van deze producten voor het slapen gaan wordt het lichaam heerlijk rustig en kan het heerlijke slapen beginnen. Naast tryptofaan is serotonine zoals gevonden in volkorenbrood en volkorencrackers gunstig omdat je daardoor rustig wordt.
fremar
8 jaar geleden
De stof melatonine zorgt ervoor dat je slaap krijgt. De aanmaak van dat hormoon wordt beïnvloed door daglicht, dagritme, darmwerking, beweging, vitamines, mineralen, en andere hormonen.

Er zijn inderdaad voedingsmiddelen die je lichaam helpen om melatonine aan te maken, waardoor je beter in kunt slapen. Middelen waarvan dit aangetoond is zijn: gojibessen, kiwi's, zure kersen, frambozen, oranje paprika, walnoten, amandelen, tomaten, lijnzaad, fenegriek, en mosterdzaad.
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Mijn tante kreeg altijd slaap als ze andijvie at. Als kind vonden wij dat geinig!
Ja, die voedingsmiddelen zijn er. Ze werken om verschillende redenen. De ene omdat het je lichaam kalmeert, de ander omdat het een stofje bevat wat slaapverwekkend werkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
naast de middelen in de bron kun je ook nog denken aan kruiden, als valeriaan (thee)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is heel veel voedsel dat van invloed is op slaap:

Gojibessen
Kiwi’s
Zure kersen
Frambozen
Oranje paprika
Walnoten
Amandelen
Tomaten
Lijnzaad
Fenegriek
Mosterdzaad

Volkorenbrood
Volkorencrackers
Havermout

Bananen
Gedroogde pruimen
Melk
Tonijn
Kaas
Brood
Kip
Kalkoen
Fazant
Kwartel
Pinda’s
Chocolade
Pompoenpitten
Sesamzaad
Zonnebloempitten
Amandelen
Linzen

Hoe het werkt en op welk onderdeel van het menselijk lichaam dit voedsel effect heeft: zie bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Ik moet zeggen er niet zo van gecharmeerd te zijn dat je mijn rijtje letterlijk hebt gekopieerd. Je hebt niet eens gekeken wat er precies in staat, want onderaan staat nóg een keer amandelen.