Geldt de houdbaarheid van zachte kazen ook voor gepasteuriseerde?

Ik lees bij veel dat brie e.d. van rauwe melk gemaakt is (rauwmelkse kaas), en dat er voor brie een maximale houdbaarheid van 4 dagen is. Maar geldt dit ook voor de gepasteuriseerde versie? Een jonge kaas gepasteuriseerd is een week houdbaar namelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
jc54
8 jaar geleden
Blijkbaar is er dus verschil in houdbaarheid, zoals je zelf al aangeeft.

Antwoorden (1)

De houdbaarheid van brie en jonge kaas, wel of niet gepasteuriseerd hangt meer af van hoe je het bewaard dan van de tht op het pakje.
Bij losse verkoop staat er zelfs geen datum op dus echt belangrijk zal het niet zijn anders werd de losse verkoop wel verboden.
Of het langer houdbaar is hangt er vanaf hoe schoon de ongepasteuriseerde brie of kaas is bereid.

THT-data kunnen de producenten er zelf opzetten en bepalen, voor een zelfde product kunnen door de producenten dus verschillende houdbaarheidsdata gebruikt worden.
Ze hebben betrekkelijk weinig te doen met de veiligheid van het product.