Wat betekent die plus (+) na het vetgehalte van kaas?

Deze vraag is al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/222491/betekent-plus-aanduiding-kaas-30
Daar wordt uitstekend uitgelegd wat het getal betekent i.v.m. het vetgehalte van de kaas, maar er wordt nog steeds niet uitgelegd waar die plus voor dient. Als het betekent "meer dan", dan lijkt me dat een niet nuttige aanduiding voor mensen die juist een minimaal vetgehalte verwachten in die kaas.

Picture for question
escape
8 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs Willem Wever kan het niet uitleggen:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/wat-betekent-48-op-de-kaas

Antwoorden (3)

En toch is dat wat het aangeeft. Als je een 40+ kaas hebt, dan moet er minimaal 40% vet in zitten, maar het mag ook iets meer zijn. Dit ter voorkoming van juridische procedures. Stel dat iemand de bewuste 40+ kaas als een 40% kaas zou kopen en zou kunnen aantonen dat er 40,5% vet in zit. Vandaar dus de +.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast verliest een kaas vocht als hij ouder wordt, waardoor het totaalgewicht van de kaas afneemt en het vetpercentage dus relatief toeneemt. Het is dus al snel een beetje meer dan 40 procent.
Het vetgehalte van kaas wordt uitgedrukt in een percentage van de droge stof, omdat deze tijdens de rijping constant blijft. Vanwege indroging vermindert de hoeveelheid vocht. Door verschillen in het gehalte aan water varieert het vetgehalte, zelfs bij gelijke vetaanduiding.
De plus maakt dus duidelijk dat er meer dan het vermelde percentage vet in de kaas kan zitten.

Bijvoorbeeld Goudse kaas heeft minimaal 48 procent vet in de droge stof, aangeduid als 48+
- jonge Goudse heeft 30 gram vet per 100 gram kaas
- belegen Goudse heeft 31 gram vet per 100 gram
- oude Goudse heeft 34 gram vet per 100 gram kaas
Amadea
8 jaar geleden
Het vetgehalte van een kaas kan niet precies worden aangegeven omdat de omstandigheden waarin hij gerijpt is verschillend zijn. Het juiste cijfer kan dus alleen 'benaderd' worden en het plusteken geeft aan dat het minste vetgehalte het cijfer ervoor MOET zijn. Bij 40+ kaas is gegarandeerd dat er het vetgehalte 40 is. Het mag dus niet minder zijn, maar het mag/kan wel wat meer zijn, vandaar die +.
amc