Wat te doen bij meningsverschil geld teruggave kassière?

Bij Lidl betaalde ik met 50,00 euro de boodschappen en ik kreeg 40,00 euro te weinig terug. De kassière was van mening dat ik haar 10,00 euro had betaald. Toen ik aangaf dat ik toch echt 50,00 euro had betaald, werd er iemand bijgehaald. De kas werd nageteld. Binnen korte tijd kwam ze terug, samen met een collega, en men gaf aan dat de kas klopte. Ik kan dus naar mijn geld fluiten. Had ik kunnen eisen om bij de telling aanwezig te mogen zijn?

8 jaar geleden
in: Winkelen
3.3K
Amadea
8 jaar geleden
Het is gebruikelijk dat een kassière het door jou gegeven biljet eerst in 't zicht houdt, dan wisselgeld regelt, en het vervolgens in de kassa of de afroomgleuf doet. Zo'n fout - áls die zou zijn gebeurd want wie zegt dat jij je niet vergist? - wordt dan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om veiligheidsreden kan een klant niet eisen dat zij bij de kas opmaak aanwezig is. Verder sluit ik mij aan bij Amadea. Geloof mij dat ook de mensen van Lidl heel erg vervelend vinden, dus kun je er vanuit gaan dat de kas goed is opgemaakt. Daarbij komt dat een kassière ook verantwoording moet afleggen bij een overschot, nat als bij een kas te kort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hou ook ALTIJD het geld apart voor ik het - na wisselgeld uittellen - opberg. Zeer regelmatig beweren klanten dan bij hoog en bij laag dat ze groter betaald hebben, maar dat is zegge en schrijve tot op heden 1 keer het geval geweest,en dat ging om een euro/20euro-stuk-verwisseling.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Amadea, ik heb de door jou beschreven procedure nog bijna nooit gezien. Meestal gaat het biljet dat je geeft direct in de kassalade, en wordt daarna het wisselgeld uit de kassalade gehaald. Bij veel winkels worden biljetten van € 50 zelfs direct in een soort kluis gedaan waar niemand ze meer uit kan halen. Ze zijn dan direct uit het zicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, zo doe ik het toch echt, en zo zie ik het ook veel.
Verschil is dat bij ons WEL in bijzijn van de klant wordt geteld en niet wordt afgeroomd, maar de omzet maakt dat ook niet strikt noodzakelijk. Een supermarkt gaat natuurlijk wel effe wat meer geld in om.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik was vandaag bij de kaaswinkel, de groentenwinkel, de bakkerij, de supermarkt en de kapper. Bij allemaal werd het door mij gegeven geld direct in de kassalade gestopt, en kreeg ik daarna mijn geld terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat je altijd zicht hebt op waar de caissiere in eerste instantie het geld stopt ;-)
Ik stop het ook in de kassala, alleen niet in het vakje waar het "hoort" maar helemaal rechts in een leeg vakje. Pas als ik het geld heb teruggeteld, bekijk ik het geld nog een keer en stop het DAN pas weg. Dan onthou je ook beter waarmee de klant heeft betaald. Eerlijk is eerlijk, het is gewoon een stukje zelfbescherming.
Bij de meeste supermarkten hier gaat het in een klemmetje aan de binnenkant van de klep van de kassa ; daar heb je als klant ook niet direct zicht op.
In het zicht van de KLANT hou je het biljet inderdaad niet ; maar wel in je eigen zicht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Maar wat is dan de meerwaarde als je als klant niet kunt controleren welk biljet je hebt gegeven, en welk biljet de kassamedewerker *zegt* dat je hebt gegeven?
Amadea
8 jaar geleden
Als de klant direct bij het krijgen van het wisselgeld reageert dat het niet klopt, dan kan de kassière het briefje tonen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je het zelf niet vergeet ; er zijn namelijk OOK hele geslepen klanten die er alles aan doen om je tijdens je werk af te leiden, Soms zelfs in teams. Ik had laatst zelfs een oude baas die een wisseltruc probeerde, en me daarna probeerde te vertellen dat hij me vijftig euro had gegeven. Maar zodra ik zei dat ik de kassa ging natellen (waar alle klanten ook bij waren, je moet wel als je alleen in de winkel staat) vond hij het "ineens" in zijn broekzak..... Helaas, Amadea, ik kan wel dat briefje tonen, maar dat wil niet zeggen dat de klant meteen "vindt" dat dat zijn briefje was. Het is vooral controle en hulpmiddel voor jezelf ; natellen moet je bij onenigheid met de klant tóch, ook als je het 1000 % zeker weet, het geld nog apart ligt en je het briefje kunt tonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het omgekeerde komt ook voor. Jàren geleden kreeg ik wisselgeld terug van ƒ 25,= terwijl ik zeker wist met ƒ 10,00 te hebben betaald. De kassière was niet te overtuigen en had dus ook mijn bankbiljet kennelijk niet apart gehouden om míj te kunnen overtuigen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Is mij ook wel eens gebeurd. Mijn boodschappen kostten iets van € 15,80. Ik betaalde met € 20. Ik zou dus € 4,20 terug moeten krijgen, maar ik kreeg € 34,20 terug. De kassamedewerker dacht kennelijk dat ik met € 50 had betaald. Het kostte wat moeite haar van haar fout te overtuigen, maar uiteindelijk nam ze de € 30 die ze teveel wilde teruggeven toch terug - hoewel ik betwijfel of ze doorhad dat ze echt teveel had willen teruggeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het niet zo bij supermarkten dat als de klant het geld heeft gegeven, de cassiere dat intikt en dat je dan in een schermpje kan zien wat je wisselgeld is? Fouten zijn dan niet mogelijk. En ik werk ook ergens in de horeca van een kinderboerderij en wij moeten ook altijd het geld daat de klant geeft zichtbaar laten liggen, dan eerst het wisselgeld geven en dan pas het gegeven geld in de kassa doen.
tinus1969
8 jaar geleden
De oplossing is om voortaan te pinnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag of de chef de camera beelden kan bekijken .?!

Het beste antwoord

Ik verwacht niet dat een klant bij de telling aanwezig zal mogen zijn. Dit zal niet mogen in verband met de veiligheid.

Misschien kan je (alsnog) vragen of de camerabeelden van je betaling kunnen worden nagekeken. Maar het beste was geweest de winkel niet te verlaten zonder dat de zaak voor jou was opgelost, eventueel door er politie bij te vragen. Nu je bent weggegaan, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de winkel nog tijd zal willen besteden aan de zaak.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je deze zaak nog wil bespreken met de winkel, ga dan zo spoedig mogelijk weer naar de winkel, dus zodra deze weer open is. Dan is de kans dat de camerabeelden nog niet zijn vernietigd het grootst: deze worden maar een beperkte tijd bewaard. Vraag of je de manager kan spreken zodat hij kan helpen bij het vinden van de oplossing.
8 jaar geleden
joro
8 jaar geleden
@Antoni, eigenlijk had in moeten eisen, dat de politie erbij gehaald werd. Immers, als de klant diefstal pleegt, wordt er ook een politie bijgehaald. Bovendien bleven er klanten dralen in de winkel, omdat ze nieuwsgierig waren naar de afloop. Nu denkt men wellicht dat IK de boel wilde oplichten, dat vind ik nog erger dan die 40,00 euro!
joro
8 jaar geleden
@Antoni, ik heb 's avonds meteen een e-mail gestuurd naar het hoofdkantoor van Lidl. Ik kreeg maandagavond het advies aangifte te doen! Ik heb dinsdag de politie de kwestie voorgelegd, zij hebben meteen naar de plaatselijke Lidl gebeld, om de beelden veilig te stellen, want deze worden maar 7 dagen bewaard. Lidl wil echter de beelden niet afgeven, omdat er geen strafbaar feit is gepleegd, maar het hooguit om een vergissing gaat. De Lidl kan de beelden zelf bekijken. De politie verwees mij terug naar het hoofdkantoor. Hen heb ik dinsdag een e-mail gestuurd met het verzoek binnen 24 uur te reageren, om te voorkomen dat de camerabeelden verloren gaan. Aan dit verzoek hebben ze niet voldaan. Wel kreeg vanavond een e-mail met het verzoek mijn telefoonnummer door te geven. Mijn telefoonnummer heb ik vorige week vrijdag al doorgegeven, maar zojuist dus nogmaals......
Antoni
8 jaar geleden
Misschien moet je dan toch alsnog zo spoedig mogelijk vragen bij de winkel of je de beelden samen met een manager kan bekijken, eventueel met daarbij een politieagent.
joro
8 jaar geleden
Gisteren heb ik 40,00 euro terug ontvangen! Verder zal ik niet in details treden, want ik verwacht dat dit volgens de voorwaarden niet mag! Bedankt voor je advies!!! Toen ik het geld op wilde halen vond ik een dikke portemonnee met 250,00 euro in de winkelkar met alle pasjes die je je maar bedenken kunt! Ik heb het NIET bij Lidl achtergelaten maar ben zelf op zoek gegaan naar de eigenaresse. Zojuist heb ik het haar overhandigd. Hoe vreemd kan het gaan..... Ik ben eerlijk en verwacht dat ook van anderen. Ook al heb ik er in dit geval enorm veel moeite voor moeten doen om de 40,00 euro terug te krijgen.

Andere antwoorden (1)

Heel lullig, maar je kunt er gerust van uitgaan dat de telling eerlijk is verlopen. De winkel schiet er namelijk niks mee op ; de kassa moet kloppen, niks te veel en niks te weinig, extra geld is niet te boeken. En niet voor niets tellen ze met twee personen (vierogenprincipe).

Je hebt je dus blijkbaar vergist, en niet met 50 maar met tien euro betaald. Geloof me, dat komt bijna dagelijks voor. Zowel dat klanten zéggen dat ze met groter geld betaald hebben als dat ze dénken dat ze dat doen. Vergissingen van de caissiere komen er met een kascontrole altijd uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of de kassa had 40 euro tekort voor de telling
Computoon
8 jaar geleden
Als de vergissing eruit komt, is het voor de klant te laat. Of ze moeten al zijn gegevens noteren en alsnog het geld overhandigen als de fout in het nadeel van de klant was. De caissière had het geld van de klant pas in de kassa moeten leggen of in de afroombox moeten doen na teruggave van het wisselgeld. Anders is het het woord van de caissière tegen dat van de klant. Dan moet de manager er maar bijgeroepen worden en de kas op dat moment maar worden geteld, door caissière en manager. Dat zal wel de nodige tijd kosten omdat dan ook de 'totaalstand' van die kassa bekend moet zijn. Of de camerabeelden moeten door caissière en manager worden bekeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die kans is wel extreem klein, Deaal. Kasverschillen zij zo ongeveer het meest ongewenste wat je kunt hebben, zowel positief als negatief, dus daar wordt echt wel op gelet. Verschillen van meer dan pakweg een euro zijn echt uitzondering. "De kassa" weet PRECIES op ELK moment hoeveel er in de kassa zit ; dat zijn al heel lang gewoon computers. Lastiger is het als het in een winkel gebeurt waar meerdere caissières de zelfde kassa gebruiken maar hun eigen geldlade hebben ; dan moet je wachten tot het einde van de dag als alle kassa's geteld worden. Zo ging dat bij de C1000 vroeger. Dat was inderdaad gegevens noteren en 's avonds terugbellen.
ronron1212
8 jaar geleden
Te veel of te weinig in de kas @marleen is wel degelijk te boeken die post heet kas verschillen.
ronron1212
8 jaar geleden
De kassa is inderdaad goed in optellen het zwakke punt is juist de medewerker die kan nog steeds fouten maken.
nounka
8 jaar geleden
vierogen zeg je ,... 40 : 4 is nog altijd 10 euro per oog in de pocket van de eigenaars van die ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, als je zo inhalig bent dat je voor twintig euro je baan op het spel gaat zetten....maar goed, zulke idioten zullen er best kunnen zijn natuurlijk.
joro
8 jaar geleden
@Marleen, ik heb mij zeker! niet vergist. Ik had 60,00 euro bij mij. Ik dacht, laat ik maar afrekenen met 50,00 euro, dan heb ik wat kleiner geld.
joro
7 jaar geleden
Uiteindelijk is het na veel moeite van mijn kant goed gekomen. Lidl adviseerde mij aangifte te doen bij de Politie. Er worden namelijk opnamen gemaakt bij de kassa en alleen de politie mocht de beelden opvragen. De Politie heeft contact opgenomen met de plaatselijke Lidl. Hier gaf men aan, dat ze de beelden zelf zouden bekijken. Vervolgens werd ik door het hoofdkantoor gebeld, dat alle beelden waren vernietigd en dat bij de plaatselijke vestiging niemand van het voorval afwist. Het hoofdkantoor liet mij weten, dat ze het een hele vervelende situatie vonden en wilde van mij precies weten, of ik kenmerken van de medewerkers kon noemen. Tevens gaf men aan, dat ik 40,00 euro op kon halen bij de plaatselijke vestiging.