wat moet je eten om af te vallen maar je spieren Niet te verliezen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Het maakt niet uit wat je eet, als het maar niet meer is dan wat je nodig hebt. Als je daarbij flink beweegt verlies je geen spieren en val je langzaamaan af.
Ritsuka
8 jaar geleden
- voldoende eiwitten (in elk geval 100 gram per dag word aangeraden)
- voldoende sporten voor spierbehoud
- niet te groot tekort maken, afvallen kan het beste langzaam gaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. Afvallen. Eet meer om aan te komen, eet minder om af te vallen. Dat is de basisregel. 500 kcal onder je dagelijkse behoefte gaan zitten is realistisch. Ook zijn er voldoende apps voor op je smartphone om bij te houden wat je zoal binnen krijgt op een dag. 2. Spieren. Spieren wordt voornamelijk onderhouden en gebouwd door eiwitten. Zorg dus dat je die voldoende binnen krijgt. 3. Afvallen met behoud van spieren. Bij een calorieëntekort krijg je minder voedingsstoffen binnen. Zorg dan dus dat je voldoende gezonde voeding binnen krijgt om de benodigde voedingstoffen binnen te krijgen, zo dus ook eiwitten. Eiwitten vind je voornamelijk in vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivelproducten en peulvruchten. Maar je kan natuurlijk ook voor een eiwitshake kiezen. Wil je spieren bouwen en afvallen? Dan wordt je energiebehoefte ook weer anders, en heb je nog meer eiwitten nodig. Zelf ben ik 23 kilogram afgevallen en heb ik tegelijkertijd spieren gebouwd d.m.v. krachttraining.
Ritsuka
8 jaar geleden
Echt spiermassa opbouwen kan niet als je in een kcal tekort zit.

Antwoorden (2)

Je moet voldoende eten, en je moet voldoende eiwitten binnenkrijgen. Dat betekent dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan je verbrandt, maar wel voldoende om je lichaam van de juiste voedingsstoffen en energie te voorzien. Wil je weten wat je precíes moet eten, raadpleeg dan een diëtist.

Verder is voldoende beweging en eventueel krachttraining mogelijk zinvol, maar net als voor het eten moet je iemand hebben die jouw situatie kent en die meer kennis van zaken heeft voor een specifiek advies. Ik zou je aanraden om eerst naar een diëtist te gaan en daar ook te vragen of er aanvullende adviezen zijn voor bewegen en of het eventueel zinvol is hiervoor nog gespecialiseerd advies in te winnen.

Zoals ik al zei is het bijna onmogelijk om een advies te geven zonder jou te kennen. Je zou moeten weten óf en hoeveel jij zou moeten afvallen, wat je nu weegt, hoe actief je bent, hoe oud je bent en wat je verdere (medische) situatie is, etc. Maar heel globaal ga je je spieren afbreken wanneer je té weinig eet. Voor een gemiddelde volwassen vrouw die niet intensief sport is zonder verder medische advies of begeleiding meestal 1400 kcal zo ongeveer de ondergrens, voor een man zo'n 1800. Voor jongeren in de groei kan dat minimum veel hoger liggen, voor ouderen wat lager, en als je erg actief bent of vrij klein of juist erg zwaar en groot, kunnen die getallen ook weer heel anders liggen. Daarnaast kunnen medische problemen van invloed zijn, je leefstijl telt mee, en nog meer.

Ik zeg dus nadrukkelijk NIET dat de genoemde kcals zijn wat je moet eten als je wilt afvallen, het zijn - ongeveer - minimumgrenzen. Kom je er onder, dan is het heel lastig om nog alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. En ga je richting de 1000 kcal dan spreken we van een crashdieet; dat is eigenlijk alleen zinvol wanneer iemand om dringende medische redenen snel moet afvallen, en alleen verantwoord onder medische begeleiding.

Dus als je echt af moet vallen, ga dan naar je huisarts en vraag een verwijzing naar de diëtist(e). Die kan voor jou berekenen hoeveel je zou moeten eten om af te vallen, maar je ook advies geven over wát je kunt eten om dat op een gezonde manier te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Precies, zeker niet te laag zitten, dat houd je niet vol en is niet gezond
Wat niet eten: koolhydraten (uit granen, koolhydraten uit groenten wél!).
Wat wel eten: vet, eiwitten, groenten, fruit.

De hoeveelheid koolhydraten die wij consumeren zijn funest voor onze gezondheid.
Eet veel gezonde vetten (koudgeperste kokosolie, biologische roomboter en extra vierge olijfolie (olijfolie enkel koud), vette vis) en veel groenten en fruit (het liefst zoveel mogelijk rauw). Als je geen spieren wil verliezen, moet je ook veel eiwitten binnen krijgen (vlees, eieren, rauwe melk). Succes!
Op www.jessevandervelde.com staat ook héél veel uitgelegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ohja, ga geen calorien tellen! De ene calorie is de andere niet. Zorg dat je lichaam de voedingstoffen binnen krijgt die het nodig heeft.