Dit vliesje kan je enkel bij zeer verse noten verwijderen en daarvoor gebruik je best de punt van een klein mesje om een begin te maken en dan is het gewoon een kwestie van wat peuteren en frutselen om het vliesje eraf te halen. Uit ervaring (ik heb zelf zo een boom staan) weet ik dat eens de noten beginnen te drogen het hopeloos is om te trachten dit vliesje te verwijderen, dan kan je best de noten helemaal droog laten worden.
Als je echt veel tijd en geduld hebt kan je de noten helemaal pellen en ontvliezen om ze dan zo te drogen maar ik persoonlijk vind ze dan een beetje flauw smaken. Maar aangezien niet iedereen dezelfde smaak heeft moet je maar voor jezelf uitmaken hoe je ze het liefst lust.
In ieder geval succes met je noten en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daarvoor zal je een notenkraker moeten gebruiken. Je kunt er ook met een hamer een tikje opgeven, door de noot op een stevig ondergrond te leggen. Tik op de bovenkant ( niet op de naad van de zijkant) maar niet zo hard dat je hem vermorzelt. Hard genoeg dat de schil in het midden loskomt. Je kunt ook de harde dop loswrikken met de punt van een stevig mes. Je steekt de punt in het kleine gaatje dat aan een van de uiteinden zit en als je dan iets wrikt, komen de twee helften van elkaar af. Trek de hele schil open en pel de noot eruit.

Toegevoegd na 23 minuten:
Heb je echt verse noten die nog niet gedroogd zijn, dan kan je het gemakkelijkst twee gave helften eruit halen, doordat ze dan nog flexibel zijn. Eerst kraak je ze en daarna laat je ze drogen. Wel de velletjes die ertussen zitten even weghalen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste AMC heb je de vraag wel goed gelezen? De vraag is volgens mij juist hoe het vliesje te verwijderen. :-/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
exact!