Bestaan er wetenschappelijke onderzoeken, waarin is onderzocht of een mens vlees nodig heeft?

Bijvoorbeeld van een universiteit? Er wordt namelijk nogal over gediscussieerd of vlees eten nou wel of niet bij de menselijke natuur hoort. Dus ben ik vooral benieuwd wat de meeste wetenschappers daarvan vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
er zijn genoeg gezonde vegetariers, dus het is wel mogelijk om zonder vlees te leven, als je oplet dat je voldoende andere dingen eet om aan de benodigde stoffen te komen.
Ritsuka
8 jaar geleden
De mens is nu eenmaal een omnivoor, als je naar de tanden en het verteringsstelsel hebben, dus puur biologisch gezien zijn wij alleseters, daar hoort vlees ook bij.
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-kanker/vlees-en-kanker
Computoon
8 jaar geleden
Is procentueel het aantal gezonde vegetariërs gelijk aan het aantal gezonde niet-vegetariërs (bij verder gelijke omstandigheden)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Computoon
Nee, vegetariërs zijn gemiddeld genomen gezonder en worden qua gezondheid alleen 'verslagen' door mensen die geen vlees maar wel vis eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vegetariërs gezonder zijn heeft meer met het zeer ongezonde voedingspatroon te maken van de gemiddelde eter.
Je vergelijk namelijk een groep die over eten nadenkt met een groep waar de meerderheid dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Veruit de meeste vegetariërs die ik ken (en dat zijn er nogal wat) denken helemaal niet na over wat ze eten en hebben simpelweg vlees en vis van het menu geschrapt. @panteao
Prima toeoeging. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@panteao
Waar ik toeoeging zei moet dit toevoeging zijn, stop de tijd, ik zet één joker in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Per definitie is het schrappen van een voedselgroep er over nadenken. Daarnaast vind ik ook bijna alle vleesproducten in de supermarkt ongezond.
Zelf een groot deel van wat er bij de slager ligt vind ik twijfelachtig, maar ga vegetariërs met bijvoorbeeld traditioneel levende volkeren als de Inuit vergelijken en het wordt leuk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Uiteraard; iemand maakt een keer de keuze om het te schrappen, dus daar is denkwerk aan vooraf gegaan.
Maar als een vegetariër vervolgens exact blijft eten wat deze altijd al at, met uitzondering van vlees en vis, dan heeft het gemiddeld gezonder zijn dus betrekking op de factor vlees en vis. Het nut van vegetariërs met Inuit vergelijken zie ik niet in, maar als het zo leuk is als je beweert, dan ben ik wel benieuwd. Overigens: de Inuit is toch dat volk dat gemiddeld 10 jaar eerder sterft dan de gemiddelde Canadees en in de hele top 100 van gezondste volkeren niet voorkomt?
tinus1969
8 jaar geleden
Vlees veroorzaakt gene kanker. Nitriet (dat in Nederland gebruikt wordt om vleeswaren te conserveren en in veel anderen landen ook om rood vlees te conserveren) veroorzaakt wel kanker. het effect is overigens niet zo groot, een toename van zo'n 20%.
tinus1969
8 jaar geleden
@Rabelais, mbt Inuit. De meeste Inuit eten sinds ongeveer een halve tot een hele eeuw aanzienlijke hoeveelheden junkfood. Dat is samengegaan met een redelijk goed gedocumenteerde achteruitgang in algehele gezondheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Traditioneel levende Inuit,
dat is maar een klein deel van de totale groep.
O.a. geen diabetes.
(dat geldt voor zover ik weet voor alle traditioneel levende volkeren) Verder ben ik het met je eens dat voor een gemiddelde Nederlander vegetarisch beter is.
Maar dat heeft meer te maken met de kwaliteit van het "vlees" dat gegeten wordt. Ik eet "iets" ander vlees en dat is zeker gezonder dan de vegetarische opties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Zoals altijd ben ik zeer benieuwd naar de onderzoeken die je statements onderschrijven. @tinus1969
Klopt.
Wat mij des te meer doet vermoeden dat er van fatsoenlijk vergelijkend onderzoek naar de gezondheid van de Inuit geen sprake is.
Maar ik laat me graag verrassen, nog afgezien van de vraag wat dit voor het antwoord op de vraag uit zou maken.
tinus1969
8 jaar geleden
Helaas is mijn antwoord verwijderd, omdat het geen antwoord op de vraag zou zijn. Daarom hier als reactie de kernpunten:
1. Het onderscheid vlees/vis/zuivel/ei is kunstmatig omdat het allemaal afkomstig is uit dierlijke bron.
2. Het is algemeen bekend dat dierlijke bronnen noodzakelijk zijn, met vitamine B12 als duidelijkste voorbeeld.
Dierlijke bronnen zijn pas sinds de industriële revolutie (uitvinding van vleesvervangers en supplementen) vervangbaar. Als er wordt verwezen in de vraag naar 'of vlees eten nou wel of niet bij de menselijke natuur hoort' dan is het antwoord ondubbelzinnig ja, vlees eten hoort bij de menselijke natuur. Er zijn dan ook geen veganistische culturen; er zijn trouwens ook geen vegetarische culturen.
tinus1969
8 jaar geleden
Als aanvulling: Veganisme was voor pakweg 1950 onmogelijk -pas toen is er een alternatief ontdekt voor vlees als bron van b12.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12#History Los daarvan; plantaardig voedsel is onvolwaardig mn als het gaat om eiwitten en diverse vitamines/mineralen. Plantaardig voedsel levert alleen maar energie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@noepetote
@tinus1969
@rabelais
@jackd Je zet hier op tot een discussie, door een uiterst vreemde vraag te stellen. De vraag of vlees eten nodig is en de subvraag of het wel niet bij onze natuur hoort. Daar zijn twee verschillende antwoorden op. Iemand die dus je hoofdvraag beantwoordt(rabelais) zal dus enorme weerstand krijgen van iemand die het tweede deel leest en zich daar op richt(tinus1969). Eerst wilde ik op tinus1969 reageren (dat verwijdering terecht was) tot ik nog een keer je volledige vraag las en begreep dat hij idd alleen volledig aan het brabbelen was als je sec naar de hoofdvraag kijkt, maar NIET naar de deelvraag. Maar als je alleen naar de deelvraag kijkt is het weer een logisch verhaal. Mijn antwoord zou zijn: "Bestaan er wetenschappelijke onderzoeken, waarin is onderzocht of een mens vlees nodig heeft?" Ja, en hebben we niet nodig(blijkt o.a. uit lang levende vegetariërs). ""Er wordt namelijk nogal over gediscussieerd of vlees eten nou wel of niet bij de menselijke natuur hoort. Dus ben ik vooral benieuwd wat de meeste wetenschappers daarvan vinden." Elke wetenschapper zal zeggen dat vlees eten menselijke natuur is. Dat ontkennen is waarheidsontkenning. Je hebt het voor elkaar gekregen dat iemand de onmogelijkheid van vegenisme is gaan gebruiken in een vraag over het eten van vlees. Ik hoop dat reagerende even dit probleem onderkennen. De spraakverwarring in de reacties bij rabelais is daar ook een gevolg van lijkt me. Als de vraag in tweeen was gesteld zou er al minder discussie zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reactie was gericht puur aan noepetote. Behalve dan dat het handig leek dat iedereen even mee leest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*Daar zijn twee verschillende antwoorden op MOGELIJK. Het kan natuurlijk dat er mensen zijn die ja of nee op beiden zullen proberen te zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
''Als de vraag in tweeën was gesteld zou er al minder discussie zijn.''
Ja, ik bedoelde eerlijk gezegd hetzelfde met 'Hoort het bij onze natuur?' en: 'Is het nodig?' Maar dat was inderdaad niet zo duidelijk van mij, want er is inderdaad heel veel wat oorspronkelijk bij de menselijke natuur hoorde, maar wat nou niemand meer doet... Sorry.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is in de geneeskunde algemeen bekent dat een mens niet kan leven zonder vlees: er komen te weinig eiwitten binnen. Het lichaam kan niet genoeg bouwstenen binnen krijgen waardoor er geen nieuwe cellen aangemaakt kan worden en je sterft. Ook is er tonnen bioligish en evolutionair bewijs dat mensen omnivoren en roofdieren zijn: scherpe hoektanden, bipolair zicht, kort darmstelsel, jagers reflexen, groot hersen volume, evolutionaire geschiedenis van vleeseters/omnivoren.

Het beste antwoord

Wel of niet vlees is een lange discussie en zowel de voorstanders als de tegenstanders van vlees eten hebben wetenschappelijk onderzoek er na gedaan. Waar de onderzoekers over eens zijn is dat een mens voedingsstoffen nodig heeft. En dat gemakkelijker uit vlees te halen zijn. Dus het eten van vlees is de eenvoudige en soms dure manier om deze bouwstoffen te krijgen.

Toegevoegd na 24 minuten:
De belangen van de vleesproducten is zeer hoog, dus zowel de wetenschappelijke onderzoeken van de ene kamp als van de andere kamp is gekleurd. Als je kijkt wat wetenschappers er over zeggen, dan dien je ook te kijken of het een onafhankelijk onderzoek is. Dus of het onderzoek naar een conclusie toe geschreven is of dat onderzoek voor zich spreekt en en je zelf de conclusie kan trekken, maar dat de voor en tegens duidelijk om schreven staat.

Laat het duidelijk zijn dat ik een vleeseter ben en vind dat de waarheid in het midden ligt.

Hierbij een bron welke verwijst naar wetenschappelijke bronnen.
Maar dat duidelijk een voorbeeld van verhaal van iemand die overtuigd is van zijn eigen gelijk en daar alles en iedereen bij haalt om dat te bewijzen.

Dus, het antwoord is waarschijnlijk is het te vinden, maar de vleesindustrie ligt zo onder vuur, dat het lastig te vinden is en de meeste wetenschappelijk bronnen zijn anti-vlees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar zijn veel studies naar gedaan en de archaïsche opvatting dat mensen vlees nodig zouden hebben is al lang en breed naar de prullenbak verwezen door veruit de meeste wetenschappers.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jsfa.6362/abstract;jsessionid=E25A65548A666D0A1C6E13813F052D9C.f02t02

http://ajcn.nutrition.org/content/70/3/516s.full

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=795568&fileId=S0029665199000373

http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(04)00167-4/abstract?cc=y=

En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

Maar sowieso... vlees echt nódig?
Ik heb nog nooit gehoord van een vegetariër waarbij de doodsoorzaak zijn/haar eetgewoonten bleek.
Zojuist heb ik daar nog even naar gegoogeld en ik kan inderdaad geen enkele voorbeeld vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais
''Ik heb nog nooit gehoord van een vegetariër waarbij de doodsoorzaak zijn/haar eetgewoonten bleek.'' Nee, ik ook niet. Maar wat de meeste mensen vergeten, is dat vegetariërs ook geen vis eten. En volgens mij zijn alle wetenschappers het er ook wel over eens, dat vis eten voor een mens juist wél supergezond is.
Maar zolang vissen nog slecht behandeld worden, eet ik die ook niet hoor. Maar dat is even wat ik wilde zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@noepetote
Dat vis eten gezond is, waarschijnlijk gezonder dan geen vis eten, betekent niet dat een vegetarisch dieet óngezond is. Daarnaast: je vraag gaat over vlees. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jeej... weer een niet-onderbouwde min...
Van wie zou die toch komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie ook een niet-onderbouwde plus, maar ik één van de minnen onderbouwen:
Je 1e zin geeft aan dat de rest een eenzijdige mening wordt, dan kan je antwoord op de vraag op zich correct zijn want er is onderzoek, maar daardoor niet waardevol. De grote lijn in trouwens niet correct:
Zo is er onderzoek waaruit blijkt dat diverse zenuwziektes mede een gevolg zijn van te weinig verzadigd dierlijk vet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Quelle surprise...
Welke mening? De vraagsteller vroeg toch om wetenschappelijke onderzoeken? En het is toch een feit dat de meerderheid van de wetenschappers vlees eten niet noodzakelijk acht? Het komt op mij over alsof je het moeilijk kan verkroppen dat zo ontzettend veel grootschalig onderzoek tegen je mening indruist. En als enige feitelijke onderbouwing voor de min zeg je "Er is onderzoek" (zozo...) "waaruit blijkt dat diverse zenuwziektes mede(!) een gevolg zijn van te weinig verzadigd dierlijk vet". Vind ik, met alle respect, niet bijster overtuigend na de lijst die ik heb gegeven (en naar wens in tienvoud kan uitbreiden). Om welk onderzoek gaat het overigens? Het betreft dus vetten die niet in bijvoorbeeld volle melk zitten en alleen in vlees gevonden kunnen worden? Tot slot: met een plus, onderschrijf je niet alleen sec het antwoord, maar ook de argumentatie. Het is vrij zinloos deze argumentatie te herhalen in een reactie.
Z512099
8 jaar geleden
Het eten van vlees zou een belangrijke rol gespeeld hebben in de evolutie van de mens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een term als archaïsche gebruiken: - Je kan inderdaad met zuivel veel compenseren, maar dat vind ik hypocriet want wat doe je met de stiertjes?
(je maakt ze wel af, maar eet ze niet op)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Sinds wanneer is dit een ethische discussie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom maakt het anders uit of de vetten of melk of vlees(vet) komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
En hoe is dat relevant voor deze vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Ik kan toch zeker wel lezen? De vraag gaat toch over vlees en niet over dierlijke vetten? Of ben ik spontaan gaan hallucineren en zie ik witte vlekken waar de woorden 'dierlijk vet' zouden moeten staan? Of wil je per se een moreel oordeel over de vraagsteller kunnen vormen en vind je de vraag zelf eigenlijk niet zo interessant? Dat je wil weten of de beweegredenen van noepetote wel zuiver zijn. Ik zou anders niet weten waarom je dit erbij haalt, aangezien er legio redenen zijn om vegetariër te worden en dit nogmaals totaal irrelevant is(!) voor de beantwoording van de vraag.
tinus1969
8 jaar geleden
De discussie is een ethische discussie omdat uit gezondheidsoogpunt het volkomen duidelijk is dat vlees gezond is. De enige reden om geen vlees te eten is dus ethisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vet is een belangrijke reden om vlees te eten, vlees en vet zijn verbonden, net als b12. Je vroeg een min onderbouwing en die probeer ik te geven. Daarbij gaat het zeker niet over de morele onderbouwing van de vraagsteller, wel over dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Daar zijn de meningen dus ook over verdeeld! Voorbeeld: er is een onderzoek geweest, dat laat zien dat er mogelijk minder kans is op kanker bij mensen die geen vlees eten, zie hier: http://www.nu.nl/gezondheid/1933355/minder-kanker-bij-vegetariers.html
Een kennis van mij, die al vaak in India is geweest, zei dat kanker in dat land veel minder voorkwam. Volgens haar kwam dat aan het feit, dat hier het minste vlees wordt gegeten van heel de wereld. Ook zijn er veel verbanden gelegd tussen veel vlees eten en nierstenen: http://www.niernieuws.nl/?artid=2442&cat=105&loc=
En kunt u dit onderzoek ook? Link: http://www.nu.nl/gezondheid/2269159/vlees-vervroegt-mogelijk-puberteit-bij-meisjes.html
tinus1969
8 jaar geleden
@neopetote. Vlees veroorzaakt geen kanker, en er is ook geen biochemisch mechanisme voor waardoor het kanker zou kunnen veroorzaken. Ook vleesetende dieren worden iha oud.
Wat wel kanker veroorzaakt, is het nitriet dat vaak wordt gebruikt als conserveermiddel in vleeswaren (en vroeger ook in rood vlees). het extra risico van vleeswaren is overigens niet groot; circa 20% meer risico (ter vergelijking; roken geen eerder 2000% meer risico). In India minder kanker? Dan toch vooral omdat ze eerder doodgaan aan gevolgen van ondervoeding, vrees ik. De gemiddelde levensverwachting is in India lager dan hier -en wellicht ook lager dan bij Inuit. Dat vlees puberteit vervroegt zou goed kunnen. Menarche (leeftijd eerste menstruatie) gaat namelijk omhoog bij ondervoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bronnen... onderbouwing... het blijft voor sommigen een lastige opgave.
Goeievraag is een kennissite, daarmee onderscheidt het zich van fora waarop iedereen maar wat roeptoetert. Dat zou althans het geval moeten zijn. In de vraag wordt gevraagd naar onderzoeken. En terecht, dat is bij uitstek de manier om een bewering te valideren.
tinus1969
8 jaar geleden
De link ondervoeding menarche is textbook knowledge maar zie bv hier http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15305179 kanker en vlees: Heb jij een link met een plausibel biochemisch mechanisme? Ik ken zo'n link niet. Kanker-nitriet wel: http://www.cancercenter.com/discussions/blog/the-link-between-sodium-nitrites-and-cancer/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Wat toont deze studie aan? Ik zie er niets in staan wat verwijst naar dierlijke vetten/vlees. En waar heb ik beweerd dat er een verband tussen vlees eten en kanker is...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rabelais de vraag is stom gesteld. De hoofdvraag waar jij zuiver op antwoord, is een totaal andere (althans in mijn opinie) dan de deelvraag in de toelichting. Dit zorgt voor de uiterste vreemde aanvallen over vetten en veganisme, ethiek etc. Die juist weer door de subvraag ingegeven zijn. Als je zegt ja er is onderzoek dat aantoont dat vlees eten niet nodig is, lijkt het voor sommigen of je antwoord. Dat is niet nodig EN het is onnatuurlijk om vlees te eten. Een soort drogvraag (als dat bestaat)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 "De discussie is een ethische discussie omdat uit gezondheidsoogpunt het volkomen duidelijk is dat vlees gezond is. De enige reden om geen vlees te eten is dus ethisch." Als vlees eten ongezond was, was de vraag of je vlees zou mogen eten nog steeds een ethische. Het is een ethisch vraagstuk ongeacht de gezondheidsgevolgen (positief of negatief). Stel (sorry voor de drogreden, hij is nodig omdat dieren eten al zo hoog ligt) stel dat baby's eten je levensduur zou verdubbelen en zou beschermen tegen 80% van alle ziektes. Maakt baby's eten daardoor niet opeens een ethische kwestie of wel? Baby's eten is altijd een kwestie van ethiek. Lijkt me. Als het NIET eten van dieren niet levensbedreigend is, geeft dat een argument voor vegetariërs. Reden om geen vlees te eten kan ethisch zijn (maar dus niet OMDAT het eten van vlees gezond zou zijn).
Reden kan zijn dat je het niet lekker vindt.
Reden kan zijn omdat je begaan bent met de natuur. (ook wellicht ethisch maar dan weer heel anders) En dat is dus dat. Maar er is helemaal geen discussie over ethiek nodig bij deze vraag. Vlees eten is niet nodig (kan je discussiëren wat "nodig" is, maar dat state ik even). Dan kan je nog steeds vlees eten. Die discussie wordt er dus van gemaakt, maar totaal onterecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(of andersom)
Als het wel eten van dieren bepaalde gezondheidsvoordelen geeft, geeft dat een argument voor vleeseters. De ethische kwestie echter blijft ongeacht.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat. Dank, de vraag hinkt inderdaad op twee gedachten. Om even terug te keren naar de hoofdvraag: Vlees kun je strikt genomen vervangen door:
1. vis/ei/zuivel. Ik vind dat gelijkwaardig (ook moreel etc), maar mss dat anderen daar anders over denken. Zuivel eten is overigens geen onderdeel van de menselijke natuur, maar en betrekkelijk recente uitvinding (ca 6000 jaar geleden, NA de uitvinding van de landbouw).
2. Vleesvervangers en supplementen, die alleen mogelijk zijn door moderne industriële voedselproductie. Mbt 'wetenschappelijke onderzoeken', welke eis stel je aan zo'n studie? Wil je een vergelijkend klinisch onderzoek, waarbij je 1 groep vlees geeft en 1 groep niet (en wat krijgt die groep dan wel)? Zo'n onderzoek wordt al snel onethisch (als je mensen alleen maar water en brood geeft), of wetenschappelijk omstreden (als je water ene brood aanvult met zuivel of supplementen). Daarom wees ik juist op B12. Dit is het helderste, zij het indirecte argumenten dat we vlees nodig hebben. Zonder B12 word je ziek, en B12 zit alleen in dierlijk voedsel in (voor de mens) adequate hoeveelheden (en natuurlijk in industrieel bereide supplementen, sinds 1950). Dat lijkt me wetenschappelijk sluitend, in de context van de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Rabelais door het gebruik van het woord archaisch heb je jezelf heel wat op de hals gehaald. Als zowel vragen als antwoorden wat minder suggestief waren, zou dat de kennis en verspreiding daarvan ten goede komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Nu neig je dus weer de subvraag te beantwoorden en daarmee de hoofdvraag te pakken. En nog een andere vraag te beantwoorden. Het is heel simpel (in mijn ogen)
Is vlees nodig? Nee. (Nu zeker niet meer)
Is vlees eten natuurlijk? Ja Wat jij ook nog probeert te beantwoorden is een derde ongevraagde vraag. Als het mogelijk is om geen vlees te en het ethisch zou zijn om geen dieren uit te moorden omdat de technieken die we nu hebben ons in staat stellen dat niet meer te doen zijn we daardoor verplicht met het stoppen van eten van vlees ONDANKS dat het onze menselijke natuur is? Die vraag wordt helemaal niet gesteld. "Daarom wees ik juist op B12. Dit is het helderste, zij het indirecte argumenten dat we vlees nodig hebben." Nee :D dat is alleen het bewijs dat we B12 nodig hebben. Wat gebeurt er op het moment dat je niet meer per se vlees nodig hebt voor B12?
Wat doe jij als jij een alternatief vind voor het eten van baby's? (stel iets uit een baby halen). 1. Denk ik idd anders over. En dat we nu wat anders kunnen is geen argument voor maar juist tegen vleeseters in de ethische kwestie.
2. hetzelfde. Feit blijft vlees is juist niet meer nodig. Het was wellicht ooit nodig. Het is en blijft altijd natuurlijk. "wetenschappelijk omstreden (als je water ene brood aanvult met zuivel of supplementen)." Nee. Je blijft twee dingen verwarren om zo tot een conclusie te komen (lijkt het). We moeten vlees eten/zijn ethisch juist bezig OMDAT vlees ooit de enige bron was van bepaalde voedingsdelen. Althans zo lijkt het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 ''Ook vleesetende dieren worden iha oud.'' Ja, maar daarbij is het (meestal) bewezen dat ze carnivoren (vleeseters) zijn. Voorbeeld: een kat is er immers op gebouwd om vlees en vis te eten, en dat doet-ie dan ook. Ook een hond is van nature een vleeseter, alleen heeft de mens er een beetje een omnivoor (alleseter) van gemaakt. Voorbeeld: veel honden eten, behalve vlees, ook fruit, sperzieboontjes etc. Ook veel vissen zijn echte roofdieren, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@noepetote En? Wat wil je ermee zeggen? Ben je er al van doordrongen dat je er een zooitje van hebt gemaakt in de vraagstelling. En het dus waarschijnlijk ook een rommeltje is in je hoofd? Je verbindt dingen die geen directe relatie met elkaar hebben. (althans dat lijkt zo) Je combineert twee vragen die strict gescheiden zijn. Twee feitvragen en goed er tot overmaat van een ramp een meningsvraag van. Jij benadert de vraag waarschijnlijk ook vanuit ethiek. Snap je dan dat vlees uit natuur (wat we doen) en het wel niet gezond zijn van vlees en het niet per se nodig hebben van vlees, uiteindelijk nog geen antwoord zijn op het ethische vraagstuk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@noepetote Zou niet de vraag zijn die jij zoekt: Is een mens een omnivoor? Het antwoord daarop is ja.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*Twee feitvragen en maakt er tot overmaat van een ramp een meningsvraag van. Door te vragen wat wetenschappers vinden. Wetenschappers vinden nergens niks van. Die onderzoeken iets en komen dan tot een conclusie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Wat jij vooral bewijst of probeert te bewijzen is dat we vlees nodig HADDEN.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah ik zie nu dat jackd dus als eerste met die onzin begint. Dit een ethische discussie te noemen. Het is gewoon een vraag. Kan je zonder vlees?De consequenties daarvan (hoe je dat op dient te lossen) hebben niks met deze vraag/antwoord te maken. Iemand die geen vlees lust zit namelijk ook met deze vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
@tinus1969 (laat ik de vraag anders maken) Ik lust geen vlees en eet dat dus niet, kan ik in deze moderne maatschappij, nu toch oud worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iemand toevallig Blade (ik dacht) 2 gezien? Dat gaat over een daywalker (een vampiervariant) die net als vampieren bloed moet drinken van net gestorven mensen. Probleem is dat hij ethische gedachten heeft. Hij haat het dat hij mensen moet vermoorden. Gaandeweg (hij is ook nog handig met chemie) vindt hij een middel om menselijk bloed te synthetiseren. Zijn probleem is opgelost. De rest van de daywalkers en vampieren die niet over willen op syntethisch bloed, (nouja laat ik het niet spoilen want zulks een cinematogfafisch meesterwerk moet je zien natuurlijk). Maar je snapt wat er gaat gebeuren. Zo zal er over honderd jaar ofzo. Als we vlees op grootte schaal kunnen kweken. Een discussie komen of het houden van dieren voor vlees nog mag. (althans die zal er nu ook zijn, dan zal deze wat anders liggen). Het idee dat dieren gefokt worden voor hun pels is ook al steeds meer omstreden, ondanks dat we vroeger niet anders deden dan huiden gebruiken als kleding. (Excuses voor de ethische reactie, maar die geest is nu eenmaal uit de fles) Dat de ethische bezwaren die sommigen zoals noepetote die (gok ik) heeft tegen het eten van vlees of eigenlijk het beëindigen van leven of het gevangen houden van dieren hoger weegt dan mogelijke aanhouden van een natuurlijke gewoonte is niet als hypocriet te beschouwen lijkt me. Als de mogelijkheid zich aan zou doen en kweekvlees de exacte eigenschappen zou hebben als "normaal" vlees zouden jullie het dan niet eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitgaande van het vlees dat ik eet:
Ik zie graag een koe in de wei lopen, en die gun ik een leuk leven. Als ruil daarvoor krijg ik zuivel en vlees.
Beter dan een bijna levenloos graanveld. ps. @WillemNeoChorio: mooi kort gezegd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd En daar ben ik het ook prima mee eens. Echter, de hele vegetarische beweging is naar mijn idee een reactie (in jouw ogen wellicht een "knee-jerk" reactie) op het idee dat je dieren steeds minder buiten ziet en in droeve stallen worden opgekweekt niet als dier, maar als product. Wat in twijfel wordt gebracht is het geluk en de omstandigheden van dat dier. "Als we dan geen gelukkig dier zien, zien we er net zo lief helemaal geen in de bioindustrie." Zou een gedachte kunnen zijn. Vegetarisme is niet per se: Ik wil geen dier eten..
Het is vaak: Ik wil geen dier eten omdat...
(Die reden zou wel eens heel dicht kunnen liggen bij jouw ideaalbeeld wat niet gehaald wordt). Dat het daarnaast onmogelijk is of bijna onmogelijk om niets dierlijks binnen te krijgen maakt het de gedachte niet hypocriet of waar jij het op gooit de consequenties. Wellicht is vegetarisme niet het antwoord, het zorgt in mijn ogen wel voor een gedachtenwisseling die noodzakelijk is. Een vegetarier zal waarschijnlijk nog liever veganist zijn, maar zal zich vaak realiseren dat die stap nog lastiger wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio
Het betekent niets meer of minder dan ouderwets. Om daar een antwoord op af te branden staat iemand helemaal vrij, maar ouderwets is in deze context een feitelijke constatering. Dat iemand zich door dat woordje op z'n pik getrapt voelt. tja... het zij zo, maar ik vind het nogal infantiel, op het lachwekkende af.
Een beetje zielig zelfs; laat staan mijn verantwoordelijkheid.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat
Ik vind het wel zinvol het ethische aspect te benoemen, omdat geregeld blijkt dat de ethische opvatting de rest van je mening kleurt.
tinus1969
8 jaar geleden
@neopetote, ik weet niet helemaal hoe ik je laatste reactie moet duiden, daarom maar even als volgt:
Paleo is weliswaar een vaak misbruikt modewoord, maar dat neemt niet weg dat er ook serieus onderzoek is naar 'paleo-dieet', dus naar wat oermensen aten voor de uitvinding van de landbouw. Dat blijkt betrekkelijk eenvoudig samen te vatten: Mensen aten vlees/vis en knollen (zetmelrijke producten als aardappels/bieten/wortels), aangevuld met (indien aanwezig) wat fruit en honing. Er zijn goede argumenten om te denken dat vlees altijd eerste keus was; maw. andere dingen werden alleen gegeten als er op dat moment geen vlees was.
De darmen van mensen zijn ook gericht op dat soort voeding. Mensendarmen zijn betrekkelijk kort en we hebben geen speciale magen/ruimtes voor de vertering van zetmeelarme bladgroente en gras (koeien hebben dit juist geoptimaliseerd). Verder is ons gebit etc niet goed ingericht op zaden; het verzamelen van zaden is bovendien tijdrovend en (net als fruit) seizoensgebonden.
tinus1969
8 jaar geleden
@neopetote, samengevat: mensen zijn 'van nature' omnivoren met een voorkeur voor vlees
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Het is zeker zinvol het ethische aspect erbij te halen. Maar dan wel om de juiste reden. De vraag. Heb je vlees nodig? En het antwoord wat rabelais er op gaf kan je helemaal buiten de ethische discussie houden. Pas als je een ethische vraag stelt, of een antwoord geeft en ingaat op de ethische aspecten DAN kan je dat als argument gaan gebruiken. Echter jackd begon met een ethisch argument terwijl dat niet nodig was. Je kan gewoon oud worden zonder vlees te eten, omdat je het niet lust. NIKS ETHISCH AAN. Of zeg ik nou wat geks? "ethische opvatting de rest van je mening kleurt." Ja vast, maar wordt niet om een mening gevraagd hier. Het is een feitvraag. De antwoorder geeft verder geen mening, althans ik haal hem er niet uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mrTomaat
Exact.
Het staat anderen vrij een nieuwe vraag te starten in de categorie 'meningen'; wellicht dat ik me daar te zijner tijd in zal mengen. Voor deze vraag zie ik de relevantie er niet van in, laat staan dat ik de neiging heb mijn mening op te dringen. Daarnaast ben ik terughoudend in het discussiëren met mensen die geen bronnen willen/kunnen aandragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom dierlijk vet nodig is.
http://www.second-opinions.co.uk/vegetarians-have-smaller-brains.html Vergeet daarbij niet dat vegans die claimen geen dierlijk vet te eten van hun moeder een flinke voorraad hebben meegekregen. Voor zover is weet is er geen groep die al meerdere generaties veganistisch leeft. Dit opvangen met zuivel is theoretisch een optie, praktisch betekend dat zeer veel kalveren afmaken en weggooien want een koe produceert niks zonder te kalveren. NB. één mens kan prima zonder vlees, de mensheid niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd NB. één mens kan prima zonder vlees, Nou dat was de vraag die rabelais beantwoorde. En de hoofdvraag die gesteld werd. Nu kan er inderdaad een hele andere gesteld gaan worden. Zouden we (ooit) kunnen gaan leven zonder van dieren gebruik te maken. , de mensheid niet. Nou volgens mij dan ook, maar wellicht bedoel je weer wat anders te zeggen. Of bedoel je nu een paar bevolkingsgroepen zoals de inuït ofzo. Sorry maar ik begrijp het statement niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een nietvleesvangwegegeloof nietvleesluster en vegetariër die overigens prima is met zuivel en ei houdt de vraag nu overigens op. De verdere vragen zijn hoogstens interessant voor vegetariërs die veganist zouden willen zijn en veganisten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd Overigens heeft veganisme niks met deze vraag van doen. Vergeet daarbij niet dat vegans die claimen geen dierlijk vet te eten van hun moeder een flinke voorraad hebben meegekregen. Ja en elke veganist zal zijn kind ook melk geven. Dus ik snap niet eens wat je daar probeert te zeggen. Alsof je nu een soort valsspelen hebt aangetoond. Wat jij steeds probeert aan te tonen en wat nergens op slaat is het aantonen van de onmogelijkheid van veganisme in een vraag puur over het eten van vlees. Het is ook een haast onmogelijke opgave. Het is er een uit ethische overwegingen. Deze zal door technische vooruitgang steeds makkelijker worden. Jij zegt we moeten dieren eten omdat ...(althans zo begrijp ik het) Zij zeggen wij willen geen dieren gebruiken en we denken dat zo op te lossen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laten we het makkelijker maken. http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/577997/veganisme-onmogelijk-streven Kan je bij de juiste vraag een antwoord of argumenten geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jackd Snap je op zijn minst dat je argumenten geeft in een vraagstuk waar die argumenten de plank misslaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens mocht je nu aantonen dat veganisme onmogelijk is, wat dan? Dan nog heeft een ieder toch het recht te strijden voor dat ethische vraagstuk? Of zie je dat anders?
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, je schrifjt :"Ja en elke veganist zal zijn kind ook melk geven. Dus ik snap niet eens wat je daar probeert te zeggen. Alsof je nu een soort valsspelen hebt aangetoond. Welbeschouwd is dat valsspelen. Want als dat kind idd (koe)melk krijgt, eet het kind niet meer veganistisch. Je kunt je leuk afvragen of moedermelk veganistisch is...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de vraag gaat het over "een mens" en over "de menselijke natuur".
In dit 1e zin van dit antwoord: "mensen"
In alle bronnen over (grote) groepen. Daarbij geef ik de reactie op de vraag om bronnen. Mensen moedermelk vind ik veganistisch na één of twee generaties vegan. (beetje afhankelijk van de jeugd van degene waarmee je begint) Ik probeer geen vals spelen aan te tonen en zie het zeker niet als een spel.
Ik zeg dat er een reserve dierlijk vet in een lichaam aanwezig is wat het mogelijk maakt lange tijd zonder te kunnen.
Maar ook één mens kan niet geheel zonder en de bron is altijd dierlijk. Eventueel via de moeder en dat gebeurt ook al voor de geboorte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jackd Zoals ik al vaker heb proberen aan te tonen. Zit er een probleem in de vraagstelling. Het wil twee dingen verenigen die niet verenigd hoeven worden. (is vlees eten nodig vs is vlees eten natuur) en onderhand zijn we aan het bediscussiëren over veganisten wat helemaal buiten de vraag staat. Immers iemand die geen vlees lust zoekt antwoord op deze vraag en zal enige vegetarische of veganistische motieven worst wezen. Dat zorgt dat er nu een vraag of 10 beantwoord wordt/over gediscussieerd wordt waar dat niet nodig is. (bedankt voor de uitleg moedermelk, zo ver heb ik er nog nooit over nagedacht, ik zou dat voortaan even uitleggen, ik denk niet dat veel mensen dat ooit hebben gedaan, bij mijn vraag zette je die reactie wederom, waarna ik eerst hierheen ben gegaan om eens te kijken wat je ermee bedoelt, het lijkt een heel stompzinnige reactie totdat je begint te snappen wat het idee erachter is) Daarnaast en ik weet niet of dat nu overkomt zal het een veganist niet zozeer om te doen zijn OF het mogelijk is, maar kijken hoe ze het zoveel mogelijk mogelijk kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Welbeschouwd is dat valsspelen. Want als dat kind idd (koe)melk krijgt, eet het kind niet meer veganistisch. Je kunt je leuk afvragen of moedermelk veganistisch is… Zo dacht ik dus dat jackd de vraag stelde en dan is de vraag stompzinnig, het is namelijk de keuze van de moeder haar melk af te staan aan haar baby.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*de vraag stelde moet zijn de reactie bedoelde
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat; mbt veganistisch moedermelk. Het keuzeaspect is irrelevant -want dat is een moreel áspect.
Het gata om de classificatievraag. Is moedermelk, een plantaardig of een dierlijk voedingsmiddel. Als je moedermelk -analoog aan koemelk- als dierlijk classificeert, dan is een baby dus niet veganistisch -tenzij die baby een 100% synthetische melkvervanger drinkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veganisme is een morele keuze, alle classificatie is dus daarop gebaseerd. (ze onderscheiden dus wat menselijke is of niet van dierlijk). Een veganist(e) slikt ook gewoon, als je begrijpt wat ik bedoel. Of zou donorbloed (van een mens) ontvangen. Als een kip zou evolueren en zijn eigen eieren aan kwam bieden zou een veganist er ook geen probleem mee hebben.