waarom smaken sommige vleeswaren raar nadat ik iets zoets heb gegeten?

dit heb ik gemerkt met kippen boterhamworst

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
ga maar eens jus d'orange drinken na tandenpoetsen, dat smaakt pas raar
Erna55
8 jaar geleden
Een pepermunt eten en dan een appel..
Cryofiel
8 jaar geleden
Een appel eten en dan een pepermunt.
Erna55
8 jaar geleden
Zelfs een andere smaak verwachten kan maken dat iets vies smaakt.
Denken dat je karnemelk drinkt maar het is gewone melk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erna55, ja maar ik verwacht geen andere smaak als ik die worst eet na de zoetigheid

Antwoorden (1)

Jouw tong herkent vijf basissmaken: zoet, zuur, zout, bitter en umami (hartig). Deze worden door alle smaakpapillen over je hele tong herkend, maar afhankelijk van de plaats op je tong zijn ze voor de ene smaak gevoeliger en voor een andere minder. Met het puntje van je tong proef je het beste zoet. Met de zijkanten van je tong proef je zout en zuur. Bitter wordt het meest achterop de tong waargenomen.

Op het moment dat de smaakpapillen in contact komen met de stof die één van de vier basissmaken veroorzaakt, geven de zenuwen deze waarneming door naar de hersenen. Elke stof heeft zijn eigen smaakdrempel, de stof wordt pas geproefd als er een bepaalde hoeveelheid van in een product voorkomt. Suiker wordt als zoet herkend door het merendeel van de mensen wanneer het percentage suiker minimaal 0,05% bedraagt.

Stel dat je een biertje wilt proeven, maar je hebt net van tevoren een pepermuntje gegeten. Het proeven van het biertje wordt dan beïnvloed door de smaakstoffen van de pepermunt, die nog op je tong aanwezig zijn. Ditzelfde is het geval bij jou als je eerst iets zoets hebt gegeten, en daarna bepaalde vleeswaren consumeert.

Wil je de originele smaak van de kipboterhamworst proeven nadat je een boterham met jam at, dan kun je het beste eerst een droge, smaakloze cracker eten. Dan verwijder je namelijke de resterende smaakstoffen van de zoetigheid.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amadea oh ja zoiets dacht ik al. bedankt voor de info