Is havermout uit de supermarkt gezond?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
het past prima in een gevarieerd dieet. Je moet natuurlijk wel andere dingen ernaast eten op een dag
Cryofiel
8 jaar geleden
De havermout is gezond. Als er veel suiker is bijgedaan, is het minder gezond.

Antwoorden (2)

Als onderdeel van een gevarieerd eetpatroon is dit zeker gezond. Het vult goed, en bevat veel vezels. Lekker als ontbijtje, of verwerken in andere gerechten.
Maar het is niet zo geweldig als de hype tegenwoordig wil laten geloven. Het is geen wondermiddel om af te vallen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Indien de supermarkt ook biologische havermout verkoopt, is deze net zo gezond als de havermout die je in de natuurwinkel/ reformzaak koopt.
Het verschil zit hem hierin dat de goedkope instant havermout in de super meestal veel (ongezonde) toevoegingen aan stoffen bevat. Hij is door de toevoegingen al minder gezond maar ook nog eens snel te papperig na verwarming. Kies dus liever voor een onbewerkte variant. Ze zijn meestal ook gewoon te koop in de supermarkt.
Je zult wel begrijpen dat de voedingswaarde van een biologische havermout een stuk beter is dan een massaal geproduceerde goedkope soort.

Havermout is in elk geval gezond omdat hij veel vezels bevat en dat is voor de darmen al gunstig. Ze trekken vocht aan, zwellen op en geven een langer verzadigd gevoel.
De darmen werken dus langer en vragen al niet zo snel om nieuwe energie. Je hebt dus niet zo snel weer de behoefte aan eten, snackt dus ook minder. Hierdoor krijg je automatisch minder calorieën binnen en dat is handig als je af wilt vallen op een gezonde manier. Door havermout zal ook de suikerspiegel niet omhoog gaan, vanwege de lage glycemische index en het cholesterol wordt ook verlaagd.
Behalve vezels is havermout ook een goede bron van vitamine B1, fosfor en magnesium.
amc
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Welke toevoegingen? Mijn Euroshopper havermout bevat alleen havervlokken.