Kan je zeewater rectaal inbrengen en zo geen last hebben van het zoutgehalte?

Ja, ik hoorde dit dus lang geleden dacht ik ergens. En toen kwam het programma Raft, en ze deden dan heel veel moeite voor een klein flesje water en ik dacht, stop het toch gewoon in je kont en dat is veel makkelijker?

Ik vroeg het me ineens af, ik heb het gegoogeld maar niks gevonden. Kan iemand me helpen en me een antwoord geven. Ik weet dat het raar klinkt maar ik ben nu echt nieuwsgierig of het zo is of niet.

En mocht ik ooit op een onbewoond eiland terecht komen, dan weet ik dat ook weer.

En natuurlijk, als het zo werkt, is het verstandig/veilig om te doen? En ter informatie, ik was niet van plan dit zelf te proberen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Antoni
8 jaar geleden
Waarom zou je überhaupt zeewater willen innemen of inbrengen?
erotisi
8 jaar geleden
Juist in de dikke darm wordt zout opgenomen in het lichaam dus via de anus je vochtgehalte op peil houden lijkt me niet succesvol zonder daarmee veel zout te absorberen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat deed Bear Grylls een keer. Als je zo ziek bent dat je niet kan drinken of er geen zoet water is, dan kan je het doen.
ronron1212
8 jaar geleden
het opnemen van water in het bloed vindt plaats in de dunnen darm en niet in de dikke.
fremar
8 jaar geleden
zout water wordt ook gebruikt om lavementen te geven bij ernstige obstipatie,dus als je zout water inbrengt zal je waarschijnlijk ook de nodige stoelgang verkrijgen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bear Grylls deed het met vies (zout) regen water, niet met zout water. Mogelijk nep, maar anders ook geen goed idee.
https://www.youtube.com/watch?v=TtIG4TuVnvg
google: seawater rectal en je krijgt een paar discussies.
Cryofiel
7 jaar geleden
Filter vervolgens alle discussies weg die niet zijn gebaseerd op biologische feiten, en het beeld wordt glashelder: het rectaal inbrengen van welke vloeistof dan ook is op z'n best een hoop gedoe voor niets, op z'n slechtst zeer schadelijk voor de gezondheid. Niet aan beginnen dus.

Antwoorden (1)

Dat kan, maar het enige effect daarvan is dat je je darmen goed doorspoelt. Het water zal het lichaam weer in dezelfde samenstelling (aangevuld met eventuele darminhoud) verlaten. Langs die weg kan water niet worden opgenomen in je systeem, en het zal dus niet helpen tegen uitdroging.

Toegevoegd na 49 seconden:
Je hebt overigens WEL een grote kans dat de darmen een deel van het zout absorberen, en dat je daarmee nog verder van huis raakt. Ik zou het in elk geval niemand aanraden.