Zijn er speciale wetten voor chocolade?

Op de BBC zag ik dat er in 1816 warenwetten kwamen in Engeland. Producenten roerden was of verf door de chocolade. De Rowntree fabriek was door zogenaamde Quakers opgericht en zij waren vanaf het begin af aan ok. Chocolade had daarvoor een korrelige structuur en scherpe smaak.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is een speciale wet voor (de samenstelling van) chocolade:

1 Aan de eet- of drinkwaar, als chocolade, melkchocolade, huishoudmelkchocolade, witte chocolade, chocolata a la taza of chocolata familiar a la taza mogen worden toegevoegd:
a. wat betreft andere plantaardige vetten dan cacaoboter: uitsluitend cacaoboterequivalenten;
b. andere eet- of drinkwaren, met dien verstande dat:
1° toegevoegde dierlijke vetten en bereidingen daarvan uitsluitend afkomstig zijn van melk;
2° meel en zetmeel in korrel- of poedervorm slechts worden toegevoegd aan de eet- of drinkwaar, aangeduid als chocolate a la taza of aangeduid als chocolate familiar a la taza; en
3° de toegevoegde hoeveelheid niet meer dan 40% bedraagt van het totale gewicht van het eindproduct.

2 De in het eerste lid, onder a, bedoelde andere plantaardige vetten:
a. bevatten geen laurinezuur en zijn rijk aan symmetrisch enkelvoudige onverzadigde triglyceriden van het type POP, POSt en StOSt;
b. zijn in elke verhouding mengbaar met cacaoboter, en zijn verenigbaar met de fysische eigenschappen van cacaoboter inzake smeltpunt en kristallisatietemperatuur, smeltsnelheid, en noodzaak van tempereren; en
c. worden uitsluitend verkregen door raffinage of fractionering, zonder enzymatische verandering van de triglyceridenstructuur.

3 De navolgende plantaardige vetten, gewonnen uit de daarbij vermelde planten, mogen met inachtneming van het tweede lid worden toegevoegd aan de in het eerste lid bedoelde waren:
De navolgende plantaardige vetten, gewonnen uit de daarbij vermelde planten, mogen met inachtneming van het tweede lid worden toegevoegd aan de in het eerste lid bedoelde waren:
1. Illipe, Borneo-talk of Tengkawang
2. Palmolie
3. Sal
4. Karité/Shea
5. Kokum gurgi
6. Mangopit

4 In afwijking van het eerste lid, onder a, mag kokosolie worden toegevoegd aan de krachtens artikel 11, eerste lid, als chocolade aangeduide eet- of drinkwaar die wordt gebruikt voor de bereiding van consumptie-ijs en andere soortgelijke bevroren waren.

5 De toegevoegde hoeveelheid andere plantaardige vetten dan cacaoboter, bedoeld in het eerste lid, onder a, bedraagt ten hoogste 5% van het totale gewicht van de voor consumptie gerede waar, na aftrek van het totale gewicht van de daarin verwerkte andere eet- of drinkwaren, bedoeld in het eerste lid, onder b. Het minimumgehalte aan cacaoboter of het totaalgehalte aan droge cacaobestanddelen van de waar wordt daarbij niet verminderd.
SimonV
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Een besluit (de tekst is uit het "Warenwetbesluit Cacao en chocolade") is volgens mij strikt genomen geen wet, maar voor de rest een prima antwoord.