De hazelnoten worden geplukt als ze nog in hun schil zitten. De verwerking van de noten na de oogst vindt plaats in twee fasen. In de eerste fase wordt de dop gespleten en de pit gescheiden van de dop. In de tweede fase ondergaat de pit verscheidene processen zoals blancheren, roosteren, snijden, verpulveren of tot pasta maken.

Het verzamelen van de hazelnoten gebeurt zowel handmatig als met oogstmachines. De complete noten worden getransporteerd naar centrale locaties om te drogen in de zon (of soms in verwarmde gebouwen). Vervolgens worden de schillen verwijderd. Dat gebeurt handmatig, door er licht tegen te slaan met dunne takken of slanke scheuten uit de hazelnootstruiken. Of machinaal, door pelmachines die de schillen kraken tussen draaiende molenstenen, waarna blowers de schillen wegblazen.

De noten worden daarna gescreend, op formaat gesorteerd en verpakt voor de export.
Ronde noten hebben de voorkeur bij het schillen, omdat ze minder gevoelig zijn voor beschadiging tijdens het kraken dan puntige exemplaren. Gebroken maar eetbare noten worden verwerkt tot eetbare hazelnootolie, voor de bereiding van gerechten. Ranzige en inferieure noten worden verwerkt tot industriële hazelnootolie. Het brandbare afval van de struiken, bolsters en schillen wordt gebruikt als biobrandstof.

Als de rauwe hazelnoten worden geblancheerd dan laat het bruine vlies los en krijg je mooie blanke noten die ideaal zijn voor de verwerking in gebak. Het blancheren gebeurt vaak niet bij de importeur in Nederland maar al eerder in de keten. De verwerkingen die in Nederland plaatsvinden zijn het mengen en roosteren voor verdere verwerkingen en chocolateren. Het roosteren van hazelnoten versterkt hun smaak. Ze zijn net als de meeste noten het lekkerst als ze licht geroosterd zijn.

In Nederland worden hazelnoten hoofdzakelijk gebruikt als grondstof in chocoladeproducten, zoetwaren en bakkerswaren en als ingrediënt in notenmixen. Ze worden geconsumeerd als snack en 90% wordt geroosterd, gehakt, gesneden, verpulverd en gepureerd om als ingrediënt te dienen in chocoladeproducten, biscuits, zoetwaren, snoep, gebak, ijs en in salades.
Amadea