Kunnen gedroogde vijgen en dadels bederven?

Ze zijn wat versuikerd en zien er wat raar uit. Liggen ook al een tijd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (1)

Doordat gedroogde vijgen nog maar een klein deel water bevatten en een hoog gehalte aan suiker, zijn ze heel lang houdbaar. Alles wat je ervoor nodig hebt is een droge en koele plek om ze te bewaren.
Slaan de vijgen wit uit dan is dit geen bederf, maar suiker die op het schilletje komt.
Als de vijgen aan elkaar plakken dan kan je ze kort in de magnetron te verwarmen. Ze laten dan weer gemakkelijk los.

Een gedroogde dadel is vrij hard, droog en dof van kleur. Daarom zijn ze meestal daarna gekonfijt: in suiker ingelegd. De dadels zijn eerst gewassen, toen door een suikerbad geleid en daarna met water gestoomd. Goed afgesloten opslaan op een koele plek is belangrijk. Want een dadel kan na een maand of zes gaan gisten. Dit is te herkennen aan een sterke geur en een onaangename smaak. Dit komt door het relatief hoge vochtgehalte, vanwege het konfijten.

Dus er is kans dat de dadels bedorven zijn. Maar de vijgen kun je nog goed eten.
Amadea