Met een vel kaaspapier om de kaas heen gewikkeld. En de stolp op een koele plek bewaren.
Amadea
7 jaar geleden
Kaas bewaar je altijd koel. Het beste in de kelder als je die hebt. Anders in de koelkast maar niet daar waar het het koudst is. Meestal is de temperatuur onderin niet zo koud als bovenin, maar dat verschilt nog wel eens... dit zou je even uit moeten proberen bij de jouwe.
Ik heb in mijn stolp altijd een stuk dubbelgevouwen keukenpapier liggen dat ik elke dag verschoon en ik leg er een suikerklontje bij die het zweetvocht van de kaas opneemt....ik heb daardoor nooit schimmelplekjes op de kaas! Schimmels houden namelijk van vocht én warmte!
Haal wel de kaas ½ uurtje van tevoren uit de koelkast zodat hij op temperatuur komt en het aroma weer terugkrijgt, dat in de koelkast verloren gaat.
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Het moet natuurlijk zijn;' een suikerklontje dat....' ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaak hoe hoger in de koelkast minder koel . De koude valt naar beneden en de warme lucht stijgt . Daarom zit het koel element vaak boven . Er ontstaat een constante stroming .
amc
7 jaar geleden
Grappig, in mijn koelkast is het juist bovenin het koudst. Zet ik bijv. boter bovenin de kast, dan blijft hij harder dan in de groentelade. Nu heb ik een dubbeldeurs exemplaar met een no-frost systeem en de vriezer is de onderste kast. Misschien zijn kasten zonder vriesvak bovenin toch anders ingedeeld qua temperatuur.
amc
7 jaar geleden
Bij mij is de koudste plek niet echt bovenin , maar ik bedoel meer in het middengedeelte vlak boven de groentelades.
ik heb mijn kaas jarenlang in een kaasdoos [Tupperware] in de koelkast bewaard en daar deed ik geen papier omheen.

>>Later kreeg ik een kaasstolp, ging ook prima , in de koelkast en ZONDER verpakking/ kaaspapier.<<

Inmiddels is de kaasstolp buiten bedrijf [laten vallen] en leg ik de kaas in kaaspapier zo in de koelkast, bovenin, bij mij is onderin het koudst en dat is niet nodig.

Trouwens er zijn huizen met een voedsel-kelder , vriendin heeft er een : trapje 3 treden naar beneden en dan een hele grote ruimte als 'koele kamer' ... ideaal en daar zou je dus de kaas neer kunnen leggen en ook het krat pils dat dan niet in de koelkast hoeft... , maar ja dat hebben wij niet hier :-)

Antwoord

Het kan dus op drie manieren. maar in een kaasstolp kan een stuk kaas 'zonder verpakking' zo de koelkast in.
Wel op tijd er uit halen , dat geldt ook voor boter, beleg en brood , dus haal de kaas er ook beter tijdig uit .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Brood kan je beter niet in de koelkast bewaren. Bij temperaturen tussen -5 en +5 laat het zetmeel namelijk water los en droogt het brood uit. In de koelkast is het brood daarom eerder oud dan bewaard in een plastic zak in de afgesloten broodtrommel. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Brood bewaarde ik ook altijd in de broodtrommel, totdat het te warm in [nieuwe] huis bleek.
Tip gekregen: in de vriezer, zo ontdooid per 2/3 of 4 boterhammen, maar ik vind het niet zo lekker uit de vriezer. Komt een slecht geheugen bij, dan vergeet je het ook nog. Maar je hebt gelijk, brood is droger, de ultieme oplossing is TOAST en dat is prima voor mij
met kaas en thee : who want's more? :-)
amc
7 jaar geleden
Als je het vergeet uit de vriezer te halen, dan kan je het heel makkelijk tussen een velletje keukenpapier, in de magnetron ontdooien. Je zet hem 10 sec. hoge stand en wacht dan even... vaak is het dan al helemaal ontdooit als het 1-2 sneetjes zijn.Bij het afkoelen wordt het ook al minder slap/zacht. Inderdaad... droog ouder brood vind ik ook lekkerder getoast of als tosti ;-)