waarom is schimmel slecht voor je?

Titel, zegt het al. Ik bedoel dan met name de schimmel die bv op je brood kan zitten of oud eten. Ik weet dat kaas en yoghurt etc ook schimmels zijn en wel goed voor je zijn, vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er bestaan extreem giftige schimmels maar dan vooral door inademing zijn ze giftig .
Reddie
7 jaar geleden
Kaas en yoghurt zijn geen schimmels.
Kaas bestaat uit bestanddelen van melk, waarbij de eiwitten samenklonteren door een enzym (ook een eiwit).
Het melkzuur in yoghurt wordt geleverd door melkzuurbacterieën.

Het beste antwoord

Het gevaar van schimmels is dat ze giftige stoffen kunnen gaan vormen, de 'mycotoxinen' en deze kunnen op termijn nadelige gezondheidseffecten veroorzaken. Je merkt er niet direct iets van, tenzij je ineens een grote hoeveelheid binnenkrijgt.
De problemen ontstaan echter meestal op langere termijn.

Er bestaan zo'n 400 soorten micotoxinen en niet elke soort is even schadelijk. Van proefdieren is komen vast te staan dat bepaalde soorten bij hen kanker deden ontstaan maar ook effecten als verminderde vruchtbaarheid en verminderde weerstand bleken op te treden. Voor mensen zijn ze naar verwachting net zo giftig, het is alleen lastig om bij hen de lange termijneffecten ervan te meten.

Schimmelgifstoffen proef, ruik of zie je niet als ze zich ontwikkelen, de gifstoffen worden meestal al tijdens de groei ervan gevormd. Risicovolle producten zijn noten, granen, kruiden en bepaalde fruitsoorten en hiervoor geldt dan ook dat de fabrikanten wettelijk verplicht zijn om deze te testen op de aanwezigheid van mycotoxinen. Juist omdat we die als consument zelf niet kunnen ontdekken als de schimmel er nog niet zichtbaar opzit.

Zit er dan toch een schimmelplekje op je eten, dan ligt het er net aan wat voor soort voedsel het is wat je dan het best kan doen.

Groeit schimmel in zachtere producten met een hoger vochtgehalte, dan kan de schimmel niet alleen op-, maar ook in het voedsel groeien. De schimmeldraden zitten er dan al doorheen maar je ziet ze niet met het blote oog. Jam of appelmoes kan je dus beter weggooien als je schimmel ziet. Dit geldt ook voor brood, koek en dergelijke....weggooien omdat dit ook poreuze producten zijn waar de schimmel makkelijk al onder het oppervlak kan doorgroeien!

Bij een hard product als een Goudse kaas bijv. kan de schimmel er niet met zijn schimmeldraden doorheen groeien. Het voedingscentrum adviseert om dan rondom de schimmel bij kaas een centimeter meer weg te snijden en hem ook in nieuwe folie te verpakken om besmetting te voorkomen.
Heb je nu een kaas als Brie, camembert, Roquefort enz. die al met een schimmel zijn bereid, dan is het toch zaak om hem weg te gooien als er een andere kleur schimmel op gaat groeien die er niet in hoort te zitten. De andere schimmel kan gevaarlijk zijn.

In Nederland zijn er geen richtlijnen voor wat je met welke schimmels je moet doen als je ze in voedsel aantreft. In de VS gelukkig wél...'the United States Department of Agriculture' heeft een tabel hiervoor, kijk maar bij mijn bron.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
best answer ever

Andere antwoorden (1)

Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen.

Mycotoxines zijn gifstoffen die door schimmels geproduceerd kunnen worden. Deze gifstoffen worden voornamelijk bij gunstige omstandigheden, zoals een geschikte temperatuur en luchtvochtigheid geproduceerd. Risicoproducten zijn onder andere granen en noten.
De effecten van mycotoxines op de gezondheid van de mens zijn zeer wisselend. Sommige schimmelgifstoffen kunnen een acute voedselvergiftiging veroorzaken, andere hebben een langduriger effect of zijn nauwelijks giftig voor de mens.