Ja. Want appelazijn wordt gemaakt door water waarin gist (geen broodgist, maar champagne- of wijngist) is opgelost toe te voegen aan appelresten. Dat sap gaat vervolgens gisten, en daardoor verandert het water in azijn.
Amadea
7 jaar geleden
Altijd! In principe zit er van nature op de schil van een appel en in de lucht, al wilde gisten die het werk zullen gaan doen. Vaak wordt er aan appelazijn een gistcultuur toegevoegd (een champagne- of wijngist) maar het is niet perse nodig. Zonder suiker of toegevoegde gist, krijg je ook al appelazijn. Het duurt wel wat langer op die manier.
In de appel zelf zitten namelijk al vruchtsuikers en suiker heb je nodig om de gist te voeden. Zonder toegevoegde suiker krijg je dus een pure appelazijn.

Het is al genoeg om de iets bruin gekleurde appelschillen en klokhuizen in een kom met water te leggen zodat ze net onder staan als ze niet zouden drijven en er een bord op te leggen om onder water te blijven. Er hoeft verder niets bij. Een neteldoek erover tegen de fruitvliegjes en op kamertemperatuur in het donker weg te zetten. Na een paar dagen zijn de bacteriën al aan het werk en ruikt het al licht alcoholisch. Af en toe even schommelen met de kom en na ong. 2 weken zie je al schuimbelletjes aan de oppervlakte.Een teken dat het goed op gang is. Zit er toevallig schimmel op dan moet je opnieuw beginnen, het kan wel eens gebeuren.

Zeef alles en schenk de vloeistof in een schone pot, die wordt afgedekt door een doek omdat er zuurstof bij moet komen, anders krijg je geen azijn. Weer donker wegzetten om te rusten en in elk geval zal je dan nog eens 4-6 weken moeten wachten tot je daadwerkelijk appelazijn hebt. Na 4 weken zal je eens moeten proeven of hij al op smaak is. Hoe langer hij staat, hoe sterker de azijnsmaak wordt.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik dacht van niet ,tijdens het alcohol proces wel ,maar doordat de alcohol verdwijnt ,verdwijnen ook de gisten.