Blijft een struik andijvie langer fris als je hem met de onderkant in een bak water zet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Volgens mijn moeder wel. Ik weet het niet want ik eet nooit andijvie. Ik weet ook dat mijn man, die vroeger op een groenten afdeling werkte, daar op warme dagen de andijvie af en toe nat spoot met een plantenspuit zodat ze niet zo snel verlepte. Totdat er een klant over begon te klagen dat hij het expres deed zodat het gewicht zwaarder werd.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik zou er dan, net als bij bloemen, aan de onderkant wel iets van afsnijden, zodat het water opgenomen kan worden.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Zou dat nodig zijn? Ze groeien toch zo in de grond? De wortel is al afgesneden.
SimonV
7 jaar geleden
Hier staan deze tips: - kroppen sla leggen op een bord met water in een koele kelder;
- kroppen sla, spinazie, andijvie en snijbiet etc. in een vochtige gemaakte pedaalemmerzak, met lucht dichtgeknoopt bewaren in kelder of koelkast (water in de zak laten lopen en eruit schudden; restwater samen met lucht zorgt voor een voldoende vochtig klimaat); http://www.hoogekamp.nl/bewaartips

Antwoorden (2)

Andijvie moet je niet lang bewaren..de smaak zal snel achteruit gaan. Probeer hem dus niet te lang te bewaren om volop profijt van de voedingswaarde te hebben.
Zet je sla of andijvie in een bodem water, zal hij waardevolle vitamines verliezen omdat een deel in het water verdwijnt. De wortel zal ook geen water meer opnemen omdat hij afgesneden is. Het kan wel met verse tuinkruidenstengels of asperges..die kan je goed bewaren, rechtopstaand in een glas met een bodempje water en afgedekt met een plastic zak, want de koelkast onttrekt immers vocht.

Andijvie blijft enkele dagen sappig en smaakvol als je hem in de groentenla van de koelkast bewaart. Stop de struik dan in een plastic zak waar je wat gaatjes in gemaakt hebt. Moet je hem langer dan enkele dagen bewaren en je wilt hem sowieso koken, was en snij hem dan, blancheer min. 2 min. en vries hem dan in, in een vriesdoos of goed afgesloten zak.

Wil je hem rauw bereiden als salade of in de stamppot, dan kan je hem ook wassen, snijden en met het aanhangende water in een grotere schaal leggen, met een stuk keukenpapier er bovenop en goed afgesloten met huishoudfolie.
amc
7 jaar geleden
Alleen als je de krop rechtstreeks uit de grond hebt gehaald en de wortels er dus nog aan zitten heeft het zin om andijvie in een bakje water te zetten. Heb je de groente een in een supermarkt gekocht dan helpt dat alleen om de andijvie te laten verrotten... Het enige wat je dan nog kunt doen om 'm op te frissen is wassen in ijskoud water.

De houdbaarheid nog iets verlengen kan het beste door de andijvie in een krant te rollen en dan in de koelkast te bewaren.
Amadea