Pittig is niet een smaak, maar een pijnsensatie. Er is overigens wel een vijfde smaak, Umami. Blijkbaar zijn er speciale sensoren voor glutamaat.

van Wiki:

"Umami is een van oorsprong Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is één van de vijf basissmaken naast zout, zoet, zuur en bitter."
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt aardig overeen met het antwoord dat ik had willen geven. +1

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het komt omdat onze hersenen een label geven aan wat je proeft. Als je iets scherp of pittig vind, is dat meer subjectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De scherpte van zo’n pepertje komt van de stof capsaicine, een etherische olie in de zaden, zaadlijsten en het vel van de peper. . Het is de stof die het branderig gevoel in de mond veroorzaakt, tranende ogen en een lopende neus. Het is het branderige gevoel dat je constateerd, dus niet je smaakorganen, je "proeft"het hete dus niet. .In vele Oosterse keukens wordt er kwistig omgesprongen met pepers. Daar luidt blijkbaar de leuze “hoe heter, hoe beter”. Opvallend is dat hoe armer het land, des te pikanter ze eten.
Hoe komt dat ?
Pikant eten maakt extra verteerstoffen aan. Op die manier worden voedingswaren van bedenkelijk allooi toch nog te pruimen. In landen waar vlees niet zo vers op tafel komt, wordt er dus kwistig omgesprongen met pepers. Ten eerste proef je niet meer wat je eet, ten tweede zijn er die extra maagstoffen. Deze laatsten zorgen voor een betere vertering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het eten van scherpe gerechten merk je het brandende effect van piperine en/of capscaïne. Deze stofjes zitten in pepers.
Dus je proeft dit op een andere manier, dmv het irriteren van je smaakpapillen.

Toegevoegd na 52 seconden:
*capsaïcine*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pittig is geen smaak, pittig is een vorm van pijn.

Vandaar ook dat je kont de volgende dag zeer kan doen als je iets heel pittigs gegeten hebt, dat je niet in je ogen moet wrijven als je net pepers hebt gegeten, en dat vlak na een pittige Indonesische maaltijd een slecht moment is voor orale seks. Dat komt niet omdat al die andere delen van je lichaam ook smaakpapillen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherp of pittig zijn volgens mij gewoon afgeleiden van de vier basissmaken