Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Een klasgenootje zegt groente, de andere fruit, en ik zeg dat het een aparte groep is. Wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.5K

Het beste antwoord

Hoewel bovenstaande antwoorden allemaal wel waar zijn, ligt hier een andere vraag aan ten grondslag. Wat is de definitie van groente, en wat van fruit? Op deze vraag zijn meerdere antwoorden mogelijk.

Eén definitie is: is het onderdeel van je hoofdgerecht, dan is het groente, hoort het bij het bijgerecht of nagerecht, dan is het fruit. Hierbij zou aardappel groente zijn. Ander voorbeeld: een aardbei zou fruit zijn volgens deze definitie

Een andere definitie is die van tuinders. Deze zeggen dat als het van een houtachtige afkomt het fruit is, en komt het van een kruidachtige, dan is het groente. De aardbei komt van een kruidachtige, en wordt onder deze definitie dus als groente bestempeld, maar wordt dan weer als uitzondering als fruit bestempeld.

Verder zijn er nog een aantal verschillende definities, lees deze maar even na in de bron en bepaal dan zelf of je aardappel een groente vind of misschien wel iets heel anders :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

groente. Fruit heeft pitten en zaadjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Dan weet ik waar ik mee moet komen (als bewijs), mocht deze discussie weer beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De redenatie met pitten en zaadjes klopt niet, dan zouden tomaten, paprika en komkommer ook fruit zijn en geen groente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch gezien zijn ze dat ook...
Volgens mij geen van beide.

In een supermarkt heb je een AGF afdeling. Aardappels, Groente en Fruit.

Dus ja, waar hoort een aardappel bij?

Volgens mij toch een groente:

Een aardappel (Solanom tuberosum) is een knolgewas die behoort tot de nachtschadefamilie. Deze knol behoort tot één van de meest gegeten groenten van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een knol. gen groente geen fuit, een knol.

(voor het geval dat: een knol is een soort van bloem bol)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, oke. Heb ik dus toch gelijk... Bedankt ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knolgewassen en bolgewassen (dat zijn twee verschillende dingen, een knol is dan ook *niet* een soort bloembol) worden gewoon tot groente gerekend. Net als ui, koolraap, knolselderij, meiknolletjes etc.
In Frankrijk vallen aardappels onder de categorie groente. Dit vind ik altijd prettig te bedenken als ik een frietje wegwerk ;)

Er zit ook aardig wat vitamine c in aardappels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Frankrijk denken ze dat ze kunnen koken.
Aardappel is geen groente, geen fruit en geen knol. Aardappel is nachtschade.