Je kunt kauwgum doorslikken. Het hoofdbestanddeel van kauwgum is weliswaar onverteerbaar, maar onze maag weet daar wel raad mee. De maag zal ermee doen wat hij met alle onverteerbare dingen doet: ze via het spijsverteringskanaal verder door het lichaam schuiven tot ze via de natuurlijke weg verdwijnen. Maar let wel, het is niet aan te raden om de ene na de andere kauwgom weg te werken. Want als je grote hoeveelheden kauwgum doorslikt, kan zich in de dikke darm een prop vormen die de darm afsluit en operatief verwijderd moet worden. Maar een enkel kauwgummetje dat in de maag verdwijnt kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee hoor, je maag verteert het alleen niet dus je poept het er weer uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het zal je maag niet beschadigen. Maar het kan wel aan de binnenkant van de maag en je ingewanden blijven plakken, dat is ook niks verontrustend, dat gaat er zo weer af, wordt verteerd, en komt na 2-3 dagen je lichaam weer uit.

Maar slik kauwgom niet door, je kan er in stikken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel blijven kleven.

Het maagzuur kan er een papje van maken, die vervolgens aan een stukje darm blijft kleven. Maar er is voorzover bekend nog nooit iemand doodgegaan aan doorslikken van kauwgom.

Ik zou het gewoon uitspugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zolang je niet meer dan 1 pakje per dag doorslikt is er niks aan de hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik slik al zowat 20 jaar elke dag minstens 10 kaugompjes door en ik heb nog nooit problemen gehad dus het kan gewoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger zei mijn moeder altijd, niet doorslikken anders krijg je een kauwgomboom in je buik! :-)

Het is niet slecht, het gevaar is alleen dat het kan blijven plakken en daardoor zou je kunnen stikken. Dus beter van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem, gelukkig is ons verteringsfabriekje ontzettend agressief.
Wel is het zo, dat als je last hebt van je maag dat je gevoelig kan zijn voor de pepermunt die veel in kauwgum zit.