Dit zegt de Bewaarwijzer van 't Voedingscentrum:

vleeswaren bewaren in de koelkast!

cervelaatworst, bacon, ontbijtspek, rookvlees (gezouten vleeswaren)
1 week

boterhamworst, Gelderse worst, gekookte worst, gebraden gehakt, leverkaas, (smeer)leverworst (gekookte vleeswaren)
4 dagen

ham, casselerrib, kipfilet
4 dagen

fricandeau, rosbief
2 dagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja lekker!
Als hij gewoon gekoeld is geweest is er niets zaan de hand met de ham;

Toegevoegd na 38 minuten:
Tegenwoordig zijn we allemaal heel bang voor bederf en slecht eten. Wist je dat vers vlees eerst een poosje opgehangen wordt? Rondvlees moet eigenlijk groenig beginnen te worden (Eerste stadium van bederf bereiken) voor het optimaal is qua malsheid & smaak? En dat dat absoluut niet gevaarlijk is om te eten?

Je neus is sterk in het oppikken van bederf. Je ruikt onmiddelijk als het vlees begint te bederven. Als jij het niet uren in de zon hebt laten liggen, maar in de koelkast bewaard hebt, dan ruik je bederf. In dit geval ruik je niets, en zal het prima in orde zijn.

Er zijn tabellen van bewaartermijnen. Hou hierbij rekening dat die heel erg conservatief zijn: Zij willen geen enkel risico nemen dat mensen zich puur op de tabel baseren en bij verkeerd bewaren ziek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Ja, je kunt de ham nog opeten hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou hem niet meer eten, tenminste geen gekookte ham, gerookte en gedroogde hammen wel, maar ik ben vrij paranoïa als het om voedsel/houdbaarheid gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er vooral aan hoe secuur je de ham bewaart. Over het algemeen vertellen je zintuigen je genoeg over de staat waarin je voedingsmiddelen verkeren. Ziet het er allemaal goed uit en ruikt het goed dan kun je over het algemeen veilig aannemen dat het zonder vervelende gevolgen te eten is. Kijk alleen uit met erg kritische voedingsmiddelen zoals rauwe kip en vis. Die kunnen al bedorven voordat ze penetrant gaan ruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er vooral aan hoe laag je koelkast staat en ten tweede van de manier van gebruiken. Als jij gewend bent met vingers of een vuil bestek een plakje eraf te halen, dan zou ik het na een week niet meer eten. Als je een vleesvorkje gebruikt en de koelkast staat op 4 graden, dan is er na 10 dagen zelfs nog geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits bewaard in de koelkast, en als het niet in contact is geweest met je vingers of vies bestek dan is er niks mis mee.
Wel eerst even ruiken, maar dat doen de meeste mensen toch al van nature!