Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is veel zonnebloempitjes eten slecht?

Ik heb het over de zonnebloempitjes die je gewoon in een winkeltje kunt kopen, dus niet voor iets anders.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zonnebloempitjes zijn juist heel erg gezond. De olie van de zonnebloemzaden is meervoudig onverzadigd, wat een gunstige werking heeft op het hart en bloedvaten. Ook bevat de olie van de zonnebloemzaden veel mineralen. De pitten hebben een gunstig aminozurenpatroon omdat ze een hoog argininegehalte (8,1%) in het eiwit bevatten.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is ook nog goed voor je cholesterol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn om te weten, dankjewel! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor dit goede antwoord! (+10)

Andere antwoorden (2)

Linolzuur, een belangrijk ingrediënt van zonnebloempitten is prima. Je hebt dat nodig, als je er maar niet teveel van binnenkrijgt. Je moet namelijk ongeveer evenveel alfa-linoleenzuur zien binnen te krijgen als linolzuur. Helaas is de voedingsmiddelenindustrie ontzettend doorgeschoten door ons vooral linolzuurrijke voedingsmiddelen voor te schotelen. Dat verlaagt weliswaar je cholesterol maar levert wel meer hart- en vaatziekten op.

Dus, wat zonnebloempitten zijn prima, maar zorg dat je ook voldoende alfa-linoleenzuur binnenkrijgt via lijnzaadolie, (55%), Sacha-Inchi olie (48%), walnoten (10%), rijstolie (1%) en (geringe mate) groene bladgroenten. Er is ook een type saffloer met zaden waarin 10% linoleenzuur voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn ze juist heel gezond. maar pas wel op met gezouten. Ik was daar om het zo maar even te zeggen verslaafd aan. maar door het zout wat aan de schilletjes zat ben ik me een poos heel raar gaan voelen (benauwd, duizelig) + mijn hele mond en lippen waren stuk. Maar ik had dan ook twee zakken van die pitjes erdoorheen gejaagt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding